• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
وضعیت بحرانی منابع آب در دشت‌‌‌های کشور؛

وابستگی ۹۳‌ درصدی کرمان به آب های زیرزمینی

مدیرکل دفتر توسعه نظام‌‌‌های فنی، بهره‌‌‌برداری و دیسپاچینگ برق‌‌‌آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: وضعیت منابع آب در بسیاری از دشت‌‌‌های کشور بحرانی است و برای مدیریت این شرایط چاره‌‌‌ای جز مصرف بهینه و کاهش برداشت آب نداریم...

تقی عبادی، در مورد وضعیت و میزان مصرف آب زیرزمینی بیان کرد: در کشور سالانه نزدیک به ۹۸میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که از این بین ۵۵‌درصد توسط منابع زیرزمینی و ۴۵‌درصد دیگر توسط منابع آب سطحی تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه توزیع استانی برداشت آب زیرزمینی در استان‌‌‌های مختلف کشور به یک اندازه نیست، تصریح کرد: بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در برخی استان‌‌‌ها سهم منابع زیرزمینی در تامین آب مورد استفاده به‌شدت افزایش یافته است. عبادی در همین خصوص توضیح داد: بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در استان‌‌‌هایی مانند کرمان، یزد، خراسان جنوبی، هرمزگان، همدان، خراسان‌رضوی، فارس، مرکزی، قم و سمنان وابستگی به آب‌‌‌های زیرزمینی نسبت به دیگر استان‌‌‌های کشور به‌مراتب بدتر است و در این استان‌‌‌ها بیش از ۷۵‌درصد آب مصرفی از آب‌‌‌های زیرزمینی تامین می‌شود. وی با اشاره به شرایط به‌شدت بحرانی استان‌‌‌هایی همچون کرمان، یزد، خراسان‌جنوبی و هرمزگان اضافه کرد: به‌عنوان نمونه در استان کرمان حدود ۹۳‌درصد آب مصرفی و در استان یزد حدود ۹۱‌درصد آب مصرفی از آب‌‌‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7306
اخبار مرتبط
نظرات شما