• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
در اتاق کرمان بررسی شد؛

الگوی توسعۀ صادرات محصولات دانش‌بنیان

در نشستی با حضور فعالان اکوسیستم نوآوری استان کرمان، خدمات و رویکرد اتاق بازرگانی کرمان در زمینه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان تشریح و حمایت اتاق کرمان از فعالیت های این حوزه اعلام شد...

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: با توجه به اینکه صادرات محصولات استان عمدتا کالاهای محدود، خام و با ارزش افزوده بسیار پایین هستند و در سال های بسیار تغییری در تعداد و نوع محصولات صادرات و بازارهای آنها وجود نداشته، پرداختن به توسعه صادرات  محصولات دانش بنیان ضروری است. سیدمهدی طبیب زاده افزود: ماده اولیه محصولات دانش بنیان در ذهن و مغز فعالان این حوزه قرار دارد و باید بتوان این ایده ها را به محصول تجاری تبدیل کرد و همه ابعاد کار برای صادرات این محصولات رعایت شود.
وی ادامه داد: اگر فعالان حوزه دانش بنیان به تولید محصول با کیفیت بپردازند، اتاق کرمان در شناسایی و معرفی بازارهای هدف صادراتی متناسب با محصول تولید شده، شرکت در نمایشگاه های بین المللی برای معرفی محصولات و همچنین بازاریابی و بازارسازی به آنها کمک خواهد کرد. رئیس اتاق کرمان گفت: با وجود تاکید بر دانش بنیان کردن فعالیت های اقتصادی در استان، اما آخرین آمارهای مربوط به اشتغال استان نشان می دهد که 70 درصد افرادی که مشغول به کار شده اند دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم هستند و اشتغال تک نفره و ناپایدار برای آنها ایجاد شده است.
طبیب زاده، اظهار کرد: فعالیت های دانش بنیان مسائل مربوط به خود را در فضای کسب و کار دارند که می توان با بهبود این فضا روند صادرات استان را تغییر داد و دانش را به ثروت تبدیل کرد. رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه سرانه درآمد سالانه مردم استان کرمان جزء سه استان آخر کشور است، گفت: تکیه اقتصاد استان بر معادن، تاکنون توسعه پایدار را ایجاد نکرده و سالانه بیش از 110 میلیارد تومان سود سهام شرکت ها از استان خارج می شود که می توان با توسعه فعالیت های دانش بنیان مسیر جدید را دنبال کرد. وی تصریح کرد: مرکز کسب و کار اتاق کرمان تاکنون فعالیت های خوبی را به ویژه در بخش مشاوره های مالیاتی، بیمه ای و بانکی خوبی به فعالان اقتصادی استان انجام داده که در کنار این اقدامات فعالیت های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی نیز انجام شده و ادامه دارد.
در ادامه مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار اتاق کرمان با تاکید بر اینکه صادرات محصولات دانش بنیان به دلیل ایجاد ارزش افزوده بالا و پایداری اشتغال، بسیار اهمیت دارد، گفت: اتاق می تواند در 5 بخش تسهیل توسعه ارتباطات، بازاریابی و تبلیغات، تحقیقات و اطلاع رسانی، کمک به توانمندسازی و کمک به رفع موانع، به صادرات محصولات دانش بنیان کمک کند. معصومه سعید افزود: در بخش تسهیل توسعه ارتباطات، در دوره نهم برگزاری70 نشست را با رایزنان، سفرا، مسئولان اتاق های بازرگانی مشترک و مسئولان ملی در حوزه صادرات، پذیرش و اعزام هیات های تجاری، بررسی نمایشگاه های ملی و بین المللی و شرکت در آن ها انجام شد که برای بازار محصولات دانش بنیان نیز باید از این فرصت ها استفاده کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی ادامه داد: در حوزه بازاریابی و تبلیغات نیز تسهیل حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی و استقرار پاویون اتاق در این نمایشگاه ها، تهیه کتاب و بروشور معرفی پتانسیل های استان و اطلاع رسانی در پلتفرم اتاق های بازرگانی دنیا برای محصولات دانش بنیان نیز به طور ویژه در نظر گرفته شده است. سعید، در موضوع تحقیقات و اطلاع رسانی نیز به تهیه 24 گزارش تخصصی بررسی فضای کسب و کار کشورهای مختلف با بهره گیری از منابع معتبر بین المللی و همچنین تهیه گزارش های تجارت پرداخت و گفت: در حوزه کمک به توانمندسازی فعالان حوزه دانش بنیان نیز خدمات مشاوره تخصصی در حوزه تجارت و بازاریابی، برگزاری سمینارهای تخصصی و برگزاری دوره های آموزشی متناسب با درخواست فعالان این حوزه برنامه ریزی شده است. مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار اتاق کرمان بیان کرد: برای کمک به رفع موانع در مسیر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان نیز مرکز کسب و کار اتاق کرمان و عضویت اتاق در مجامع و شوراهای استانی نیز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
گفتنی است در این نشست مسائلی مختلف این حوزه از جمله تعریف استاندارد برای محصولات دانش بنیان، استفاده از پایگاه های صادراتی در کشورهای مقصد صادراتی، تجاری شدن برخی تجهیزات و ... اشاره شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8533
اخبار مرتبط
نظرات شما