• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
هوش مصنوعی، اولویت توسعه شرکت‌ها در سه سال آینده؛

انقلاب هوش مصنوعی در یکسالگی چت‌جی‌پی‌تی

با گذشت یکسال از رونمایی از ChatGPT دامنه تاثیرات هوش مصنوعی مولد جهان تکنولوژی و اقتصاد صنایع را به طور کل تغییر داده است. نظرسنجی‌ها از خریداران فناوری در شرکتها نشان می‌دهد که توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های هوش مصنوعی در اولویت اصلی برای هزینه‌های بودجه در سه سال آینده قرار گرفته است...

بر اساس گزارش بارونز، نظرسنجی‌ها از خریداران فناوری در شرکتها نشان می‌دهد که توسعه زیرساخت‌ها و  پروژه‌های هوش مصنوعی در اولویت اصلی برای هزینه‌های بودجه در سه سال آینده قرار گرفته است. اوایل امسال پایپر سندلر گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ۷۵ درصد مدیران ارشد فناوری در حال آزمایش یا اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی هستند.
بسیاری از مدیرعامل‌های شرکتها هم معتقدند اگر یک استارتاپ یا شرکت دیگری بتواند با استفاده از هوش مصنوعی محصول مشابهی تولید کند می‌تواند تهدید وجودی برای کسب و کارهای آنها باشد.
ماجرای هوش مصنوعی برای شرکتها فراتر از فرصت‌های مرتبط با ایجاد و استفاده از چت‌بات‌هاست. کورت کرس مدیرمالی شرکت انویدیا که سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی است به بارونز گفته است که اخیرا موج جدیدی از پذیرش AIتوسط شرکتها آغاز شده و شرکتها در حال توسعه سفارشی آن برای استفاده از داده‌های اختصاصی و بهبود بهره‌وری کارکنان هستند.
بازار انویدیا که بزرگترین تولید کننده تراشه‌های هوش مصنوعی است بسیار بزرگ است و این شرکت اعلام کرده یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جهانی در زیرساخت‌های مراکز داده -دیتاسنترها- در جهان به مروراز واحدهای پردازش مرکزی سرورمرکزی یا CPUبه سمت واحدهای پردازش گرافیکی یا GPU در حال حرکت است. چنین تغییری قادر به تامنین بهتر محاسبات موازی مورد نیاز برای برنامه‌های جدید مانند AI را فراهم کند.
انویدیا بازیگر اصلی و برنده بزرگ چنین رویکردی است. این شرکت هم‌ اکنون ۸۶ درصد از سهم بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد. علی رغم رقابت رو به افزایش برای تراشه‌های AI از دیگر شرکتها مانند مایکروسافت، آمازون، گوگل و اینتل احتمالا انویدیا رهبری خود بر این بازار را حفظ خواهد کرد.
بسیاری معتقدند نقش انویدیا در دنیای امروز فناوری مشابه نقشی است که مایکروسافت در دهه ۹۰ میلادی برای رشد PC در اختیار داشت.
سهام انویدیا امسال بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته و این شرکت در گزارش سه ماهه اخیر خود پیش‌بینی‌های فروش وال‌استریت را شکسته است.
برتری هوش مصنوعی بر انسان طی پنج سال
جیسون هوانگ بنیانگذار و مدیرعامل انویدیا معتقد است که هوش مصنوعی عمومی (AGI) طی پنج سال آینده قادر خواهد بود با هوش انسانی رقابت کند. او در رویداد  سالانه Dealbook نیویورک تایمز گفت که طی پنج‌سال آینده شما قطعا شاهد محصولات هوش مصنوعی خواهید بود که می‌توانند چنین آزمایش‌هایی را انجام دهند.
هوانگ که محصولات شرکتش زیرساخت اولیه محصولاتی چون ChatGPT را ارایه می‌دهد توانسته به لطف این توجه جهانی سود خالص این شرکت را از ۶۸۰ میلیون دلار سال گذشته را به ۹.۲۴ میلیارد دلار در سال جاری برساند. او در مصاحبه خود در این رویداد تاکید کرد که نخستین سوپرکامپیوتر AI جهان را او به شرکت OpenAIداد. در آن زمان ایلان ماسک به عنوا بنیانگذار هنوز در OpenAI مشغول بود و به هوانگ گفت که من یکی از این کامپیوترها را می‌خواهم. هوانگ گفت که د رهمان رز اولین سوپرکامپیوتر AI جهان را به OpenAI تحویل دادم.
بنیانگذار انویدیا معتقد است که رقابت در فضای AIمنجر به ظهور ابزارهای هوش مصنوعی آماده سازی شده برای استفاده توسط شرکتها در صنایع مختلف خواهد شد و آنها را بر اساس نیازهای خود از طراحی تراشه تا ایجاد نرم‌افزار تا کشف دارو منطبق خواهند کرد.
کشور کوچک، بازیگر بزرگ هوش مصنوعی
داده‌های مالی منتشر شده توسط انویدیا نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۵ درصد ( ۲.۷ میلیارد دلار) از درآمدهای این شرکت از کشور کوچک سنگاپور سرچشمه می‌گیرد.
درآمدهای انویدیا از سنگاپور طی یکسال بالغ بر ۴۰۴ درصد افزایش یافته است. درآمد کلی انویدیا نیز در یکسال گذشته ۲۰۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
آمریکا با ۳۴.۷ ، تایوان با ۲۳.۹ و چین و هنگ‌کنگ با ۲۲ درصد کشورهایی هستند که با خریدهای خود بیشترین درآمد انویدیا را تشکیل می‌دهند.
آنچه باعث افزایش خرید سنگاپور از شرکت انویدیا شده وجود دیتاسنترهای متعدد و سرویس‌دهندگان کلاد بزرگ در این کشور کوچک است. سنگاپور همچنین مکانی برای اسمبل کردن نهایی برخی محصولات و صادرات آن به کشورهای دیگر هم هست.
سنگاپور در زمینه ساخت دیتاسنتر هم دارای شرکتهای متعددی است و با توجه به ساختار با ثبات این کشور و وجود استعدادهای برتر و تمرکز روی سرویس‌های دیجیتالی هم اکنون یکی از هاب‌های تکنولوژی در جهان به شمار می‌رود.
سیاستگذاران سنگاپور سال گذشته برخی ممنوعیت‌ها برای عرضه زمین برای استفاده از دیتاسنترها را برداشت و حقوق توسعه پروژه‌های جدید مراکز داده را به شرکتهایی چون مایکروسافت، Equinix، بایت‌دنس و شرکت چینی توسعه راهکارهای دیتاسنتر اعطا کرد.
تا ژانویه سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ مرکز داده در سنگاپور فعال بوده‌اند و این شهر / کشور کوچک ۶۰ درصد از ظرفیت کل مراکز داده جنوب شرق آسیا را در خود جای داده است.سنگاپور در رتبه‌بندی جهانی دیتاسنترها بعد از ویرجینای شمالی و پورتلند آمریکا در جایگاه سوم و در آسیا و اقیانوسیه در جایگاه نخست قرار دارد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9648
اخبار مرتبط
نظرات شما