• یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 12 May 2024

  • یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 12 May 2024
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کرمان:

تکمیل سد صفارود نیازمند ۳۹۰میلیاردتومان اعتبار است

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: برای تکمیل تجهیزات سد شهیدان امیرتیموری بافت (صفارود ) که هم اکنون ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیاز به ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار است .

حسن امیری افزود: عملیات اجرایی این سد که از سال ۸۶ آغاز شده بود تا سال ۹۱تنها ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی کرده بود که طی هشت سال گذشته با ۶۰درصد افزایش اینک به ۹۰درصد پیشرفت رسیده است .

"سد شهیدان امیر تیموری بافت (صفارود) در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی  مرکز استان کرمان و هفت کیلومتری شهر رابر قرار دارد که عملیات ساخت آن به منظور تامین آب آشامیدنی شهر کرمان در دست ساخت است."

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کرمان اضافه کرد : مطالعات آب آشامیدنی شهر کرمان از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و عملیات اجرایی سد شهیدان امیرتیموری در تیرماه ۸۶ آغاز شد و تاکنون بیش از ۴۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سد هزینه شده که  در حقیقت می توان گفت که ۸۵ درصد این اعتبار در دولت تدبیر و امید تامین شده است.

امیری افزود: هدف از جانمایی و ساخت سد شهیدان امیرتیموری بافت در واقع تامین آب آشامیدنی و صنعت شهرهای کرمان و رابر و مهار سیلاب و روان آب های فصلی رودخانه های رودبر و رابر بوده است .

وی ادامه داد: این سد با حجم مخزن ۷۷ میلیون مترمکعب و مساحت حوضه ۴۲۰ کیلومتر از نوع سد خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن ۷۲ متر و طول تاج آن ۹۱۶ متر است.

امیری تاکید کرد: علاوه بر ادامه فعالیت سدسازی در استان کرمان طی هشت سال گذشته، در حوزه بهسازی و مرمت سدها نیز اقدامات مهمی انجام شده تا کارآیی و بهره وری این منابع آبی ارزشمند افزایش پیدا کند.

به گفتته امیری هم اکنون چهار سد فعال جیرفت، تنگوئیه سیرجان، شهید سلیمانی بافت و نسا بم در استان کرمان با مجموع ظرفیت ۵۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب از منابع مهم تامین آب آشامیدنی و کشاورزی استان کرمان بشمار می روند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3103
اخبار مرتبط
نظرات شما