• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
تاریخچه ریزش‌های بیت کوین؛

پنج سقوط تاریخی بیت کوین

در طول تاریخ بازار کریپتوکارنسی بارها با ریزش‌های شدید مواجه شده است. در حال حاضر از آخرین سقوط این بازار در حدود ۷ ماه می‌گذرد...

بیت کوین یکی از سخت‌ترین سقوط‌های خود را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد، به طوری که قیمت آن پس از رسیدن به ۶۹ هزار دلار در سال ۲۰۲۱، در ژوئن به زیر ۲۰ هزار دلار سقوط کرد. در طی ۱۱ سال اخیر، ژوئن ۲۰۲۲ به بدترین ماه برای بیت کوین بوده است، به طوری که افت قیمت ماهانه آن به ۴۰ درصد رسید. این ارز دیجیتال همچنین سنگین‌ترین زیان سه ماهه خود را در طی تاریخ ذکر شده تجربه کرده است.
از زمانی که نخستین بلاک بیت کوین در ژانویه ۲۰۰۹ استخراج شد تا کنون، رمزارزها چندین زمستان را پشت‌سر گذاشته‌ و از آن جان سالم بدر برده‌اند.
کوین‌تلگراف پنج مورد از قابل‌توجه‌ترین سقوط قیمت‌ها را در تاریخ ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار داده است.
بازار نزولی شماره ۱: سقوط بیت کوین از ۳۲ دلار به ۰.۰۱ دلار در سال ۲۰۱۱
قیمت بیت کوین در اواخر آوریل ۲۰۱۱ نخستین مقاومت روانی عمده خود یعنی یک دلار را شکست و رالی قیمتی به سمت ۳۲ دلار را آغاز کرد. اما، این شادی زیاد دوام نیاورد، زیرا بیت کوین متعاقباً به پایین سقوط کرد و فقط طی چند روز به قیمت ۰.۰۱ دلار رسید.
این ریزش شدید تا حد زیادی به مسائل امنیتی در صرافی Mt. Gox نسبت داده می‌شود. این صرافی ارز دیجیتال ژاپنی که در آن زمان بیشترین میزان معاملات بیت کوین را داشت به دلیل مشکلات امنیتی در پلتفرم خود با سرقت ۸۵ هزار بیت کوین مواجه شد. این موضوع نگرانی‌های عمده‌ای در مورد امنیت بیت کوین ذخیره شده در صرافی‌ها ایجاد کرد.
با از دست رفتن حدود ۹۹ درصد ارزش بیت کوین تنها در طی چند روز، سقوط ​​بیت کوین در ژوئن ۲۰۱۱ به بزرگترین ریزش تاریخ بیت کوین تبدیل شد. با این وجود قیمت بیت کوین دو سال بعد در سال ۲۰۱۳ دوباره به ۳۲ دلار بازگشت و حتی رکوردهای بالاتری را ثبت کرد.
ردیابی قیمت بیت کوین در تاریخ‌های قبل از ۲۰۱۳ اندکی دشوار است.
بابی اونگ، مدیر عملیات CoinGecko به کوین تلگراف گفت، بیت‌کوین قبل از سال ۲۰۱۳ بسیار در مراحل اولیه قرار داشت و در آن زمان مکان‌های زیادی برای تجارت بیت‌کوین وجود نداشت. او افزود که CoinGecko درخواست‌های زیادی برای داده‌های قبل از ۲۰۱۳ دریافت نکرده است، بنابراین در اولویت پلتفرم قرار ندارد.
بازار نزولی شماره ۲: ریزش بیت کوین از هزار دلار به زیر ۲۰۰ دلار در سال ۲۰۱۵
بیت کوین در اواسط آوریل ۲۰۱۳ به ۱۰۰ دلار رسید و سپس در نوامبر ۲۰۱۳ در مدت کوتاهی به هزار دلار دست یافت.
بیت کوین پس از فتح هزار دلار، وارد بازار نزولی شد و قیمت بیت کوین یک ماه بعد به زیر ۷۰۰ دلار رسید. این کاهش قیمت زمانی اتفاق افتاد که بانک مرکزی چین در اواخر سال ۲۰۱۳ شروع به سرکوب بیت کوین کرد و موسسات مالی محلی را از انجام تراکنش‌های بیت کوین منع کرد.
بازار کریپتوکارنسی در طی دو سال به نزول خود ادامه داد و در آوریل ۲۰۱۴ به حدود ۳۶۰ دلار رسید و سپس حتی بیشتر از این کاهش یافت و در ژانویه ۲۰۱۵ به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۷۰ دلار را لمس کرد.
زمستان طولانی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۴ با هک مجدد صرافی Mt. Gox همراه و شدیدتر شد. در این زمان تمام برداشت‌های بیت کوین در این صرافی متوقف گردید و بعد از مدت زمان اندکی این پلتفرم معاملات را به حالت تعلیق درآورد و در نهایت در توکیو و ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد.
همچنین در این سال، برخی از مقامات مالی بزرگ نیز نگرانی‌هایی را در مورد بیت کوین مطرح کردند، به طوری که کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده ادعایی در مورد دستکاری قیمت بیت کوین مطرح کرد.
احساسات عمومی پیرامون بیت کوین تا آگوست ۲۰۱۵، زمانی که روند معکوس بلندمدت شروع شد، عمدتا منفی بود. بیت کوین سرانجام در ژانویه ۲۰۱۷ دوباره به قیمت ۱۰۰۰ دلار بازگشت. این طولانی‌ترین دوره بازیابی قیمت در تاریخ رمزارزها بوده است.
بازار نزولی شماره ۳: بیت کوین پس از رسیدن به ۲۰ هزار دلار در دسامبر ۲۰۱۷ به زیر ۳۲۰۰ دلار سقوط کرد.
بیت کوین پس از بازگشت به هزار دلار در ژانویه ۲۰۱۷، تا پایان آن سال به بیست هزار دلار رسید.
با این حال، مانند پیک تاریخی قبلی پیروزی ۲۰ هزار دلاری کوتاه مدت بود، زیرا بیت کوین متعاقبا کاهش یافت و بیش از ۶۰ درصد از ارزش خود را در چند ماه از دست داد.
سال ۲۰۱۸ به سرعت به عنوان زمستان ارزهای دیجیتال شناخته شد، زیرا بازار کریپتوکارنسی همچنان در حال کوچک شدن بود و بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۸ به حدود ۳۲۰۰ دلار کاهش یافت.
زمستان رمزارزها با مشکلات امنیتی در Coincheck، یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال ژاپنی آغاز شد. در ژانویه ۲۰۱۸، Coincheck این صرافی نیز مورد حمله هکری قرار گرفت که به از دست دادن حدود ۵۳۰ میلیون دلار ارز دیجیتال منجر شد.
در ماه مارس و ژوئن ۲۰۱۸ به دنبال ممنوعیت تبلیغات ارزهای دیجیتال در غول‌های فناوری مانند فیس‌بوک و گوگل، روند نزولی این بازار شدت گرفت.
از طرف دیگر تلاش‌های جهانی برای تنظیم مقررات بر ارزهای دیجیتال به کاهش قیمت‌ها کمک کرد، زیرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، درخواست‌های مربوط به وجوه قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین را رد کرد.
بازار نزولی شماره ۴: از ۶۳ هزار دلار به ۲۹ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ سقوط کرد
احساسات نزولی تا سال ۲۰۲۰ بر بازار ارزهای دیجیتال مسلط بود، اما در اواسط این ماه روند صعودی رمزارزها مجددا شروع شد و بیت کوین در مدت زمان اندکی نه تنها، توانست دوباره ۲۰ هزار دلار را تصاحب کند بلکه تا حوالی ۶۴ هزار دلار نیز رشد کرد.
اما مدت کوتاهی پس از دستیابی به رکوردهای جدید، بیت کوین اندکی کاهش یافت و در طی سه ماه قیمت آن در به ۲۹ هزار دلار کاهش یافت.
بازار خرسی کوچک سال ۲۰۲۱ در بحبوحه یک روایت رسانه‌ای رو به رشد مبنی بر این که استخراج بیت کوین مشکلات محیط زیستی ایجاد می‌کند، رخ داد.
دغدغه‌های جهانی مرتبط با این موضوع باعث شد که شرکت تسلا پذیرش بیت کوین را به تعلیق درآورد و این موضوع به ادامه ریزش‌های بازار دامن زد. اما تنها سه ماه بعد، ایلان ماسک اعتراف کرد که حدود ۵۰ درصد از استخراج بیت کوین از انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌شود.
با وجود اینکه چین سرکوب بزرگی را در استخراج بیت کوین آغاز کرد، بازار نزولی چندان دوام نیاورد و روند صعودی در جولای آغاز شد. در پی این روند که آخرین روند صعودی تاریخ ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود قیمت بیت کوین تا حوالی ۶۹ هزار دلار افزایش یافت.
بازار نزولی شماره ۵: بیت کوین از ۶۹ هزار دلار به زیر ۲۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۲ سقوط کرد
بیت کوین نتوانست به بالای ۷۰ هزار دلار صعود کند و در اواخر سال ۲۰۲۱ روند نزولی خود را آغاز کرد. این ارز دیجیتال از نوامبر سال گذشته وارد بازار نزولی شد و یکی از بزرگترین سقوط‌های تاریخی خود را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند.
در ماه ژوئن، این ارز دیجیتال ۲۰۲۰ به زیر ۲۰ هزار دلار سقوط کرد و به ترس شدید در بازار دامن زد.
شدت یافتن ریزش قیمت‌ رمزارزها تا حد زیادی به بحران استیبل‌کوین‌ الگوریتمی ترا مربوط می‌شود.
این استیبل کوین در ماه می‌ ارزش دلاری خود را از دست داد و از آنجایی که سومین استیبل‌کوین بزرگ بازار بود، باعث وحشت گسترده‌ای در بازارهای ارزهای دیجیتال گردید.
فروپاشی ترا به بحران پلتفرم‌هایی وام‌دهی ارزهای دیجیتال دامن زد و تأثیر دومینویی بر سایر بازار ایجاد کرد. تعدادی از وام دهندگان کریپتویی جهانی مانند سلسیوس به دلیل ناتوانی در حفظ نقدینگی در میان شرایط نامساعد بازار مجبور به توقف برداشت شدند.
اوج قیمتی قبلی بیت کوین ۶۸ هزار دلار بود که حدودا در ۷ ماه گذشته رخ داد و مشخص نیست که آیا بیت کوین به ارتفاعات جدید بازمی‌گردد یا خیر.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4538
اخبار مرتبط
نظرات شما