• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
وضعیت شاخص‌های اصلی صنایع منتخب،

بازندگان تولید در آخر تابستان

تصویر تولید در آخر تابستان نشان می‌دهد که فعالیت‌های صنعتی بعد از تعطیلات تابستانی اندکی بهبود یافته، اما بی‌ثباتی قیمت‌ها و مشکلات تامین مواد اولیه برخی از صنایع را دچار رکود کرده است.

نظرسنجی از مدیران خرید بنگاه‌های صنعتی در ۱۲رشته فعالیت صنعتی منتخب نشان می‌دهد که در آخرین ماه تابستان امسال، سه رشته فعالیت «صنایع فرآورده‌های نفت و گاز»، «چوب، کاغذ و مبلمان»، «پوشاک و چرم» وضعیت رکودی را تجربه کرده‌اند. شاخص مقدار تولید محصولات در این سه رشته فعالیت صنعتی نیز این موضوع را تایید می‌کند.
طبق پیش‌بینی‌های قبلی، در شهریورماه فعالیت‌های صنعتی بعد از تعطیلات تابستانی اندکی بهبود یافته است. اما به دنبال بی‌ثباتی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید و کمبود نقدینگی، به شدت نیاز به تامین سرمایه در گردش از سوی بانک‌ها وجود دارد. مدیران خرید بنگاه‌های صنعتی معتقدند حمایت لازم از سوی بانک‌ها در ارائه تسهیلات صورت نمی‌گیرد و با توجه به قیمت بالای خرید مواد اولیه بسیاری از صنایع با مشکل روبه‌رو شده‌اند. این موضوع در صنایع لاستیک و پلاستیک، صنایع فرآورده‌های نفت و گاز، صنایع نساجی، ماشین‌سازی و لوازم خانگی، صنایع کانی غیرفلزی، صنایع فلزی، چوب، کاغذ و مبلمان، وسایل نقلیه و قطعات وابسته و سایر صنایع گزارش شده است.
از میان شاخص‌های متنوع و گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص مدیران خرید (شامخ)، یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد. این شاخص که بر اساس پایش پرسشنامه‌ای به دست می‌آید، بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به‌ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های صنعت و خدمات ارائه می‌دهد. معیار سنجش شاخص مدیران خرید عددی بین صفر تا ۱۰۰ است. عدد ۵۰، نشان‌دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، بالای ۵۰ نشانه بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر ۵۰ به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است. در این گزارش وضعیت صنایع منتخب به لحاظ شاخص‌های اصلی شامخ شامل «مقدار تولید محصولات»، «میزان سفارشات جدید مشتریان»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجود مواد اولیه»، «میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی» بررسی شده است.
وضعیت صنایع لاستیک و پلاستیک نشان می‌دهد که فعالان این صنعت در تامین مواد اولیه از پتروشیمی‌ها مشکل دارند و بنابراین میزان سفارشات جدید در این صنایع در شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن با کاهش روبه‌رو شده است. البته فعالان این صنعت نسبت به آینده تولید در مهر ماه امیدوارند.
صنایع فرآورده‌های نفت و گاز از جمله صنایع بازنده تولید در آخر تابستان است. شامخ گروه در این صنعت ۴۷.۷ ثبت شده است که وضعیت رکودی را نشان می‌دهد. شاخص مقدار تولید محصولات این صنعت نیز ۳۸.۵ ثبت شده است؛ یکی از چالش‌های این صنعت نیز موجودی مواد اولیه است. البته مشکلات رفع تعهد ارزی همچنان مانع بزرگی برای صادرکنندگان صنایع نفت و گاز است؛ به‌ویژه به کشورهایی که صادرات ریالی انجام می‌شود.
بررسی نظرسنجی انجام شده از مدیران خرید بنگاه‌ها نشان می‌دهد که فعالان صنایع نساجی وضعیت بهتری را به لحاظ تولید در شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن گزارش کرده‌اند. البته چالش موجودی مواد اولیه نیز در این صنعت گزارش شده است و میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در این صنعت نیز در شهریورماه نسبت به ماه قبل آن بدتر شده است.
شامخ گروه ماشین‌سازی و لوازم خانگی نیز در حالی از مرز رونق و رکود (۵۰) عبور کرده و ۵۳.۹ ثبت شده است، اما فعالان این صنعت نیز نسبت به موجودی مواد اولیه ابراز نگرانی کرده‌اند. در عین حال، میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی نیز در این گروه در شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن بدتر شده است. مشکل موجودی مواد اولیه در صنایع کانی غیرفلزی نیز گزارش شده است؛ با این حال فعالان این صنعت مقدار تولید محصولات را در شهریورماه نسبت به مرداد ماه بهتر ارزیابی کرده‌اند. مشابه این وضعیت در صنایع فلزی نیز گزارش شده است.
تولید صنایع غذایی نیز اگرچه در شهریورماه امسال نسبت به ماه قبل آن بهتر شده، اما فعالان این صنعت در دریافت سفارشات جدید مشکل دارند. صنایع شیمیایی از جمله صنایعی است که در شاخص‌های اصلی شامخ وضعیت بهتری را در شهریورماه نسبت به مردادماه ارزیابی کرده‌اند. در مقابل صنایع چوب، کاغذ و مبلمان نسبت به سایر صنایع منتخب با وضعیت بدتری در روند تولید مواجه‌اند و در سه شاخص اصلی مقدار تولید محصولات، میزان سفارشات جدید و موجودی مواد اولیه، وضعیت شهریورماه را نسبت به مرداد ماه بدتر ارزیابی کرده‌اند.
به گزارش فردای اقتصاد، در صنعت وسایل نقلیه و قطعات وابسته نیز یکی از مشکلات موجود تامین مواد اولیه است. با این حال روند تولید شهریورماه در این گروه نسبت به مردادماه بهتر ارزیابی شده است.
پوشاک و چرم نیز از جمله صنایعی است که وضعیت رکودی را در آخر تابستان سپری می‌کند و مقدار تولید محصولات و میزان سفارشات جدید در این گروه نسبت به مردادماه بدتر شده است. نگاهی به انتظارات تولید نیز نشان می‌دهد که به غیر از فعالان چوب، کاغذ و مبلمان، مابقی فعالان صنعتی نسبت به تولید در مهرماه خوشبین هستند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5100
اخبار مرتبط
نظرات شما