• پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ -
  • 18 July 2024

  • پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ -
  • 18 July 2024
با کمک دانشگاه آزاد جیرفت؛

پای پهپاد به مزارع جنوب کرمان باز شد

استفاده از فناوری‌های مرتبط با پهپاد در بخش کشاورزی مزیت‌های زیادی دارد بویژه در افزایش بهره‌وری فرآیندهای سمپاشی و کوددهی که این امکانات اکنون با کمک دانشگاه آزاد جیرفت به جنوب کرمان هم رسیده است...

دقت بالا، افزایش کیفیت و سرعت کار، کاهش مصرف سم، آب و نیز آسیب های وارده به زمین در نتیجه ورود تراکتور تنها برخی از مزیت های استفاده از پهپاد(پرنده هدایت پذیر از دور) یا کوادکپر در سمپاشی و کوددهی است.
صرفنظر از کاهش زمان انجام کار و نیز تقلیل ۴۰ تا ۵۰ درصدی هزینه های سمپاشی در مقایسه با شیوه های سنتی و استفاده از تراکتور، صرفه جویی در مصرف آب نیز بسیار اهمیت دارد به طوری که براساس اعلام مسئولان در هر هکتار به جای ۴۰۰ لیتر آب تنها ۱۰ لیتر استفاده خواهد شد.
این میزان بهره وری در کشت محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری های پهپادی درحالی است که به گفته مسئولان نیاز هست به کشاورزان معرفی و در زمینه استفاده از آنها نیز فرهنگ سازی شود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت با بیان اینکه اینک ۲ پهپاد به همین منظور در جنوب استان کرمان به کار گرفته شده است اظهارکرد: پهپاد اول بیشتر در شهرستان فاریاب و برای سمپاشی مزارع ذرت مورد استفاده قرار گرفت.
اسماعیل سلامی با بیان اینکه حدود سه ماه استفاده از این پهپادها را آغاز کرده ایم افزود: بر اساس میزان استقبال امکان استفاده از پهپادهای بیشتر هم وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از پهپاد برای ۸۰ تا ۹۰ درصد سمپاشی ها امکان پذیر است و در مواردی که کوددهی از طریق جذب باشد هم پهپاد کاربرد دارد ادامه داد: از طریق پهپاد می توان به نقشه برداری یا تجزیه و تحلیل زمین های زراعی و باغی پرداخت و میزان تراکم هر قسمت از زمین را بررسی کرد.
سلامی با بیان اینکه سمپاشی با تراکتور در هر هکتار نیاز به ۴۰۰ لیتر آب دارد اما این میزان در استفاده از پهپاد به ۱۰ لیتر می رسد اضافه کرد: یکی از مزیت های استفاده از این شیوه کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی هزینه ها با حذف تراکتور، کارگر و کاهش استفاده از آب است که با حذف ورود تراکتور به زمین فضای بیشتری برای کاشت و افزایش تراکم ایجاد می شود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت سرعت بالای سمپاشی با این شیوه را یکی دیگر از مزیت ها دانست و گفت: با پهپاد هر هکتار در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سمپاشی می شود.
وی یادآور شد: در برخی محصولات همچون ذرت هم ارتفاع گیاه بسیار از قد یک کارگر بالاتر خواهد بود و سمپاشی بسیار دشوار می شود اما با استفاده از پهپاد و از ارتفاع بالا براحتی امکان پذیر است.
به گزارش ایرنا، سلامی اظهار کرد: ما تلاش می کنیم با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، کشاورزان بیشتری با این امکان آشنا شوند و در این زمینه قرار است با شرکت کشت و صنعت مستقر در جنوب استان کرمان هم مذاکراتی داشته باشیم.
مسئول شرکت خصوصی و مجری این شیوه از سمپاشی هم گفت: مخزن ۱۰ لیتری روی کوادکپتر برای سمپاشی یک هکتار کفایت می کند اما می توانیم از مخزن های ۱۶ و ۲۰ لیتری هم استفاده کنیم.
حسن زارع که به صورت پیمانکاری با دانشگاه آزاد قرارداد دارد افزود: به طور مثال برای یک محدوده که هزینه سمپاشی به شیوه سنتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، هزینه ها از طریق کوادکپتر به ۵۰۰ هزار تومان کاهش می یابد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5910
اخبار مرتبط
نظرات شما