• شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024

  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024
٢٠ درصد سطح زیر کشت افزایش یافت؛

آغاز برداشت گندم در جنوب کرمان

برداشت گندم از مزارع جنوب کرمان روز چهارشنبه، نهم فروردین ماه درحالی از روستای چاه‌عید شهرستان قلعه گنج آغاز شد که گفته می شود سطح کشت این منطقه ۲۰ درصد افزایش دارد...

رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان روز چهارشنبه در حاشیه آغاز برداشت این محصول استراتژیک در قلعه گنج گفت: امسال بیش از ٢٠ درصد سطح زیر کشت گندم در جنوب استان افزایش پیدا کرده که این در راستای اصلاح الگوی کشت بسیار کار خوبی است و در سال های آینده قطعا ادامه خواهد داشت.
احمد احمدپور افزود: امیدواریم با برنامه ریزی هایی که در حوزه کشت قراردادی انجام شده و با توجه به اینکه بیش از ٨٨ درصد گندم ما در برنامه کشت قراردادی قرار گرفته، عملکرد مناسبی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در منطقه قلعه گنج به دلیل اینکه موضوع شوری آب وجود دارد برای اولین بار کشت در کف پشته ها انجام و ارقامی که شوری را تحمل می‌کنند در این منطقه کشت شده است.
احمدپور اضافه کرد: با برنامه ریزی هایی که در بحث آموزش ترویجی مخصوصا در زمینە تغذیه، کنترل آفات و بیماری ها و علف های هرز انجام شده، انتظار افزایش ٢٠ درصدی در سطح عملکرد تولیدی را هم داریم.
وی با اشاره به اینکه گندم غذای اصلی مردم و مهمترین محصول استراتژیک در زمینه کشاورزی است یادآور شد: امیدواریم در سال های آینده با تاثیرگذاری نفوذ دانش در سطح مزارع گندم به بهترین نحو از نعمت های خدادادی که در اختیار ما قرار گرفته است، استفاده کنیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اضافه کرد: در منطقه قلعه گنج حدود ١٦ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم است که انتظار برداشت ٦٠ تا ٧٠ هزار تن محصول داریم.
وی اظهار کرد: رقم کشت شده در شهرستان قلعه گنج، چمران٢ است که با توجه به شرایط این منطقه مناسب به شمار می رود.
نگرانی از کمبود سوخت و کمباین
فرماندار قلعه گنج هم گفت: یکی از سیاست های جهاد کشاورزی بویژه در جنوب کرمان، بحث کشت قراردادی و اصلاح الگوی کشت بود که امسال انجام شد.
محمد فلاح کهن افزود: با حمایت هایی که جهاد کشاورزی در سطح شهرستان داشت افزایش ٢٠ درصدی در سطح زیر کشت داشتیم و امیدواریم افزایش تولید نیز بە همین نسبت باشد.
وی یادآور شد: با حمایت‌های سازمان جهاد نهاده های کشاورزی، کود، بذر و سم برخلاف پارسال بموقع به بخش کشاورزی تزریق شد.
فلاح کهن با اشاره به اینکه سال گذشته زمان برداشت گندم مشکل تامین سوخت و تعداد کمباین ها وجود داشت ادامه داد: امیدواریم که امسال به تعداد کافی کمباین به منطقه فرستاده شود و با سیاست گذاری که انجام شده در بحث سوخت مشکلی نداشته باشیم.
کارشناس مسئول مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم گفت: قرار شده تعداد ۱۲۰ دستگاه کمباین برای برداشت محصول گندم در شهرستان قلعه گنج به مرور و طی فرایند برداشت استقرار پیدا کنند که کشاورزان قلعه گنج با مشکل کمبود کمباین در برداشت مواجه نشوند.
میثم محمودی افزود: نرخنامه کمباین داران هنوز مشخص نیست اما بزودی به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها اعلام خواهیم کرد.
رییس جهاد کشاورزی قلعه گنج هم گفت: تعداد ٢ مرکز خرید چاه دادخدا و سرخ قلعه برای خرید محصول گندم در قلعه گنج در حال راه اندازی است.
حسین حیدری افزود: یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان قیمت و نرخ خرید گندم است که امیدواریم افزایش داشته باشد چون هزینه های تولید محصول بسیار بالاست.
وی ادامه داد: بیشترین ارقام کشت شده گندم در قلعه گنج ارقام چمران ۲، مهرگان، سیروان و برات است.
یکی از کشاورزان روستای چاه عید قلعه گنج هم گفت: هزینه های برداشت محصول گندم امسال نسبت به سال های قبل افزایش یافته است از جمله هزینه کمباین و کرایه کامیون حمل محصول تا مرکز خرید گندم بالاست.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا جام گوهری افزود: سال گذشته کرایه حمل از روستای چاه عید تا مرکز خرید چاه دادخدا با فاصله ۲۵ کیلومتری برای یک کمپرسی یک میلیون و ۸۰۰ تا ٢ میلیون تومان بود اما امسال براساس شنیده ها بیشتر شده است و راهداری باید نرخنامه مناسب را ارائه کند.
به گفته وی هزینه برداشت کمباین سال گذشته در هر هکتار یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که برخی از کمباین داران می گویند ۵۰۰ هزار تومان نسبت به پارسال افزایش داشته اما هنوز نرخنامه اعلام نشده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6955
اخبار مرتبط
نظرات شما