• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
سهم ۶۵ هزار تنی ارقام تجاری از خرمای جنوب استان کرمان؛

برداشت ۲۲۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های جنوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از برداشت ۲۲۰ هزار تن محصول خرما از نخلستان‌های منطقه خبر داد که سال گذشته سهم تجاری آن ۶۵ هزار تن بوده است...

احمد احمدپور با تشریح  سطح زیرکشت نخلستان‌های جنوب کرمان و همچنین نخل‌های بارور گفت: جنوب کرمان با هشت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج، فاریاب و جازموریان با سطح زیرکشت ۳۱ هزار نخل بارور و تولید بیش ۲۲۰ هزار تن، محصول مقام دوم تولید و سوم سطح زیر کشت را در کشور به خود اختصاص داده که تولید این محصول علاوه بر تحول اقتصاد داخلی، ارزآوری هم دارد.
وی زمان برداشت محصول رُطب و خرما را  از نیمه دوم خردادماه با ارقام زودرس اعلام کرد که در نیمه اول مردادماه با ارقام تجاری کلوته، مضافتی و مرداسنگ و با ارقام دیررس هلیله‌ای همراه است، افزود: برداشت محصول خرما در جنوب کرمان تا اوایل مهرماه ادامه دارد.
احمدپور بیشترین سطح زیرکشت خرما در منطقه جنوب کرمان را متعلق به رقم مضافتی اعلام کرد و گفت: تولید کلوته بعد از رقم مضافتی قرار دارد که به نوبه خود بی نظیر است و میزان تولید و سطح کشت آن فرصت مناسبی برای برگزاری جشنواره خرمای کلوته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان  اشتغالزایی در فصل برداشت خرما را  به ازای هر هکتار شش نفر اعلام و ابراز امیدواری کرد که هزینه‌های برداشت با استفاده از تکنولوژی روز کاهش پیدا کند.
احمدپور از صادرات بیش از ۶۵ هزار تن محصول خرما  در سال گذشته خبر داد و افزود: بیش از ۶۵ هزار تن خرما از ارقام تجاری جنوب کرمان از مبدا نخلستان‌های منطقه به کشورهای روسیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سایر کشورهای اروپایی صادر شده است.
وی داشتن گواهی بهداشتی یا QR کد برای صادرات محصول خرما را الزامی دانست و گفت: نخلداران باید هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت نام در سامانه (سماک) مجوزهای الکترونیکی کشاورزی اقدام کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان صدور گواهی سلامت را مستلزم ثبت‌نام در سامانه سماک عنوان کرد و افزود: همه  واحدهای فرآوری خرما لازم است نسبت به اجرای ضوابط و اخذ پروانه‌های بهداشتی اقدام نمایند و در صورت عدم ثبت نام در سامانه سماک، گواهی ارتقاء سلامت صادر نمی‌شود و از صادرات محصول خرما فاقد QR کد جلوگیری خواهد شد.
به گزارش ایسنا،وی با اشاره به نقش صنایع تبدیلی در رونق اقتصادی بیشتر محصول خرما گفت: با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری، سهم این محصول در بازارهای جهانی افزایش پیدا خواهد کرد که به مراتب در میزان ارزآوری نیز مؤثر خواهد بود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8739
اخبار مرتبط
نظرات شما