• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
زنگ بیداری بازارها؛

سلطنت دلار بازگشته است

شاخص دلار بلومبرگ از ابتدای سال 2024، حدود 4 درصد افزایش یافته است و تحلیلگران معتقدند این روند افزایشی تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. بازارهای مالی جهان با نیرویی مواجه شده‌اند که قبلا روی آن شرط‌بندی نکرده بودند: دلار قوی بازگشته است و به‌ نظر می‌رسد باقی بماند...

براساس گزارشی از بلومبرگ، سرمایه‌گذاران که در شروع سال کاهش ارزش دلار را پیش‌بینی می‌کردند با رونق اقتصادی آمریکا و تجدید نظر فدرال رزرو در کاهش نرخ‌های بهره مجبور به بازبینی شدند.
پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اینکه تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال جاری با دو برابر سرعت همتایانش در گروه هفت رشد خواهد کرد به جذابیت دلار افزوده است و در زمان بالا گرفتن تنش‌های ژئوپلتیک، این ارز همچنان به عنوان پناهگاه امن نهایی باقی مانده است.
«شاخص دلار بلومبرگ» در سال جاری بیش از 4 درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد اسکناس سبز در مقابل همه همتایان توسعه یافته و در حال توسعه آن است. بر اساس داده‌های کمیسیون معاملات آتی کالاهای پایه، درحالی که یکی از شاخص‌های محبوب از احساسات معامله‌گران در ابتدای سال نزولی بود، اما از آن زمان روبه افزایش گذاشته است.
در میان کسانی که استراتژی خود درباره دلار را بازنگری می‌کنند، گروه ونگارد، دومین مدیر پولی بزرگ جهان است که اکنون پیش‌بینی پایداری دلار قوی را دارد. شرکت مدیریت دارایی یوبی‌اس نیز می‌گوید احتمالا به افزایش خود ادامه خواهد داد با وجودی که 20 درصد نسبت به ارزش معمول خود بالاتر روند. در همین حال، موسسه سرمایه‌گذاری والز فارگو نیز اکنون پیش‌بینی می‌کند که دلار تا سال 2025 به افزایش خود ادامه دهد.
به گفته یکی از روسای گروه ونگارد، اگر کشورهای دیگر نتوانند با تورم و رشد آمریکا تطبیق پیدا کنند، هیچ راه دیگری جز خرید دلار وجود ندارد. آنچه قبلا برای ما صرفا یک معامله تاکتیکی بود، حالا با توجه به پایداری دلار و قدرت اقتصادی آمریکا به یک چشم‌انداز ساختاری بلندمدت تبدیل شده است.
رشد ارزش اسکناس سبز به دنبال نشانه‌هایی ایجاد شده است مبنی بر اینکه اقتصاد آمریکا از رکودی که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند طفره رفته است. بازار کار آمریکا همچنان پررونق است و فعالیت اقتصادی همچنان رو به گسترش است. تداوم تورم ناشی از آن نیز سبب شده جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و سیاستگذاران همکارش بیش از آنچه انتظار می‌رفت برای کاهش نرخ بهره صبر کنند.
ارزش دلار
البته افزایش نرخ ارز ذخیره جهان، بهایی را به همتایان خود و اقتصاد آن‌ها تحمیل می‌کند. هند و نیجریه از جمله کشورهایی هستند که شاهد کاهش بی‌سابقه نرخ ارز خود هستند، درحالی که زمزمه‌های مداخله از ژاپن تا لهستان شنیده می شود.
اگر کاهش ارزش ارزها باعث افزایش تورم داخلی شود، بانک‌های مرکزی در بازارهای توسعه‌یافته مانند استرالیا، منطقه یورو و بریتانیا ممکن است فضای خود را برای کاهش نرخ‌های بهره محدود کنند. کشورهایی که تحت فشار بدهی خارجی قرار دارند، از جمله مالدیو و بولیوی و همچنین کشورهایی که به شدت به واردات آمریکا وابسته هستند، ممکن است از جمله کشورهایی باشند که بیشترین آسیب را می‌بینند.
گروه هفت اوایل این ماه مجدداً موضع مشترک خود را در مورد آسیب احتمالی حرکت‌های بی نظم ارز تأیید کردند. این امر پس از آن صورت گرفت که جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، نگرانی ژاپن و کره جنوبی را در مورد کاهش شدید ارزهایشان تائید کرد که ممکن است به توکیو و سئول فضای بیشتری برای دفاع از ین و ون (واحد پول کره جنوبی) بدهد.
بازدهی بالا
با کاهش انتظارات بازارها برای کاهش نرخ بهره فدرال رزو، بازده اوراق در هفته‌های اخیر مجددا رشد کرده است؛ به‌ طوری‌که بازدهی معیار به حدود 5 درصد رسیده است. این افزایش، محرک اصلی جذابیت دلار محسوب می‌شود که از ورود بی‌وقفه به سهام آمریکا در میانه جنجال هوش مصنوعی سود برده است.
برخلاف کاهش انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا اشاره کرد که سیاست‌گذاران ممکن است نرخ بهره را در ماه ژوئن کاهش دهند. در همین حال، ژاپن آنقدر از نظر رشد عقب‌تر از ایالات متحده است که حتی یک تصمیم تاریخی برای پایان دادن به آخرین نرخ‌های منفی جهان نیز نتوانست از رسیدن ین به پایین‌ترین سطح 34 سال اخیر جلوگیری کند.
به گفته یک استراتژیست نرخ‌های جهانی، محیط بهره در ایالات متحده بسیار جذاب‌تر است و دلار آمریکا نرخ بازدهی بسیار بالایی را ارائه می‌دهد.
پناهگاه امن
به گزارش اکوایران، یکی دیگر از دلایل افزایش ارزش دلار نقش آن به عنوان پناهگاهی بی‌رقیب برای سرمایه‌گذارانی است که در زمان آشفتگی‌های مالی و سیاسی به دنبال پناهگاه امن هستند. این موقعیت دلار روز جمعه پس از افزایش تنش میان ایران و اسرائیل به‌طور کامل خود را نشان داد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10996
اخبار مرتبط
نظرات شما