• دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ -
  • ۰۷ April ۲۰۲۵

  • دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ -
  • ۰۷ April ۲۰۲۵
موج جدید خرید هواپیما در خاورمیانه؛

کشورهای عربی در مسیر تقویت گردشگری

درحالی که کشورهای خاورمیانه چون امارات از مراکز انتقال مسافران به مقاصد گردشگری تبدیل می‌شوند، شرکت‌های هواپیمایی چون فلای دبی، قطر ایرویز و اتحاد به دنبال نوسازی و گسترش ناوگان خود هستند...

 برخی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی خاورمیانه برای نوسازی ناوگان خود آماده می‌شوند و صدها خرید برنامه‌ریزی شده، آنها را به موتور رشدی برای شرکت‌های بوئینگ و ایرباس تبدیل می‌کند.
براساس گزارشی از بلومبرگ، شرکت هواپیمایی «فلای دبی» در میان شرکت‌هایی است که دست به نوسازی ناوگان خود زده است و به دنبال خرید ۲۰۰ جت بدنه باریک (یک راهرویی) و صد گزینه خرید دیگر است. این درحالی است که خطوط هوایی «اتحاد ایرویز» درحال مذاکره برای چهل هواپیمای پهن بدنه است. «قطر ایرویز» نیز با سفارش ۲۳۰ هواپیمای دو راهرو در ماه‌های آینده به این رقابت خواهد پیوست، در حالی‌که «گالف ایر»، شرکت هواپیمایی ملی بحرین، برای دوازده جت پهن بدنه مذاکره می‌کند.
پنجاه فروند هواپیمای دوربردی که «ریاض ایر» قصد خرید آن‌ها را دارد هم به این تعداد اضافه می‌شود، و در نتیجه، انحصار دوگانه ایرباس و بوئینگ امسال حداقل پانصد سفارش از منطقه خاورمیانه دریافت خواهد کرد. چنین حجمی از سفارش‌ها، خاورمیانه را به عنوان منبعی مهم برای کسب‌وکار این دو شرکت بزرگ سازنده تثبیت می‌کند؛ در شرایطی که شرکت‌های هواپیمایی در حال گسترش و نوسازی ناوگان خود هستند و مکان‌هایی مانند دبی از مراکز انتقال مسافران، به مقاصد گردشگری مستقل تبدیل می‌شوند.
در حالی‌که آمریکای شمالی همچنان بزرگ‌ترین منبع سود برای صنعت هوانوردی جهانی است، خاورمیانه نیز از قوی‌ترین عملکرد مالی برخوردار بوده است. این منطقه همچنین در سال گذشته تنها منطقه‌ای بود که با افزایش بازده مسافری مواجه شد، که دلیل آن افزایش تقاضا برای سفرهای طولانی در کلاس‌های پریمیوم بوده است.برخی از معاملات بزرگ در این صنعت در سال‌های اخیر از سوی هند و ترکیه انجام شده است که به دنبال سهم بزرگ‌تری از بازار حمل‌ونقل جهانی هستند. هند اکنون از طبقه متوسط مرفه‌تری برخوردار است که به دنبال سفر در داخل و خارج کشور هستند.
هواپیمایی اتحاد که درحال برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه سهام خود است، حدود صد جت با بدنه باریک و پهن در اختیار دارد و خرید هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷X و ۷۸۷ و ایرباس A۳۵۰ را به عنوان بخشی از برنامه پنج ساله برای دو برابر کردن ناوگان خود در نظر دارد. قطر ایرویز نیز درحال بررسی مدل‌های با بدنه پهن از شرکت‌های هواپیماسازی است. شرکت تازه وارد «ریاض ایر» نیز حدود صد جت سفارش داده است و ۳۳ گزینه دیگر را نیز برای هواپیماهای ۷۸۷ دریم لاینر شرکت بوئینگ بررسی می‌کند. این شرکت هواپیمایی که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی است در نظر دارد پنجاه ایرباس A۳۵۰-۱۰۰۰ یا بوئینگ ۷۷۷X را خریداری کند. گالف ایر که حدود چهل هواپیما در اختیار دارد نیز در نظر دارد در راستای رشد خود و سودآوری بیشتر حدود ۱۰ بوئینگ ۷۸۷s به ناوگان خود اضافه کند.
هواپیمایی امارات، که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی منطقه خاورمیانه است، بزرگترین ناوگان دوربرد جهان را در اختیار دارد. این شرکت بیش از ۲۰۰ بوئینگ ۷۷۷X سفارش داده است ولی به دلیل عقب افتادن گواهینامه برای جت‌های جدید، سال‌ها از برنامه عقب است. بلومبرگ این ماه اعلام کرد که این شرکت انتظار دارد که تحویل این هواپیماها حداقل تا سال ۲۰۲۷ به تعویق بیفتد.
به گزارش اکوایران، بسیاری از ایرلاین‌ها به دنبال آن هستند که اعلام سفارش‌های خود را با رویدادهای مهم صنعت هوانوردی همراه کنند؛ رویدادهایی چون نمایشگاه فارنبرو و پاریس یا نمایشگاه دو سالانه دبی که امسال دوباره در آبان ماه برگزار می‌شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/۱۳۶۶۲
اخبار مرتبط
نظرات شما


بازسازی