• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
جشنواره امتنان از جامعه کار و تولید استان کرمان برگزار شد؛

معرفی نخبگان کارگری استان کرمان

جشنواره امتنان و تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان کرمان با حضور استاندار کرمان، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان جامعه کارگری استان، برگزار و از «کارگران نمونه» تجلیل شد.

تشکل‌های کارگری باید تقویت شوند
استاندار کرمان در این جشنواره با بیان اینکه تشکل های کارگری باید تقویت شوند ، گفت: قشر کارگر فشار سختی را تحمل می کند و اعتراضات را حق کارگران می‌دانیم، اما در دل این اعتراضات سوء استفاده می‌شود که باید آنها را مدیریت کرد.
علی زینی وند در جشنواره امتنان و تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان کرمان افزود: در شرایط سخت کنونی کشور، اقشار حقوق‌ بگیر ثابت و با حقوق اندک مانند کارگران فشار مضاعفی را متحمل شده‌اند و نباید تفاوتی بین حقوق مسئولان و قشر ضعیف حقوق بگیر جامعه باشد.
وی با بیان اینکه سختی روی قشر کارگر، معلمان و همه کارمندان بعضا غیر قابل تحمل است تاکید کرد: اگر غیرت ایرانی و پایبندی به هویت انقلاب و کشور و استقلال نبود، وضعیت به لحاظ اعتراضات به حق کارگران از اکنون سخت تر بود.
استاندار کرمان اظهار داشت: امروز ما هزینه استقلال و انقلاب را می دهیم و تنها راه نجات ما در تحقق شعارهای اقتصاد است و اگر همانطور که مقام معظم رهبری می خواهند پایه های اقتصاد ما محکم باشد، از این گردنه سخت می گذریم.
وی با بیان اینکه حل مشکلات ریشه در اقتصاد ملی دارد تصریح کرد:  اگر امروز هم این دوره سخت مانند سال ۹۷ و ۹۸ را پشت سر گذاشتیم و قدرت ها با ما مذاکره می‌کنند به دلیل پایه‌های محکم در اقتصاد و حضور قدرتمند امنیتی در منطقه است.
زینی وند ادامه داد: همه ظرفیت‌های کشور پای اداره کشور باید باشند و اگر سرافرازی‌های سردار سلیمانی و حضور و تاثیرگذار ایشان در منطقه نبود، کسی با ایران مذاکره نمی‌کرد و آن اقتدار است که ما را پشت میز مذاکره و ادبیات دیپلماتیک را در عرصه بین الملل تاثیرگذار قرار می‌دهد.
وی گفت: همه در استان پای کار هستند و راه برای توسعه باز است و در جلسات اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی تمام تلاشمان را برای ریل‌گذاری گذشته‌ایم که با تغییر دولت‌ها و مجلس‌ها همه بدانند تکلیف چیست.
استاندار کرمان تاکید کرد: باید تشکل های کارگری و کارفرمایی را با همدیگر دید و هر دو طرف را باید با یکدیگر به تعادل برسانیم، هر چند از دست قوانین ناموزون در کشور نیز باید بنالیم که یکی از موانع همین قوانین هستند.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد و صنعت استان فقط چند معدن بزرگ نیستند تصریح کرد: نباید فقط حول مس و فولاد بگردیم، این معادن اتمام‌پذیر هستند و هنر مدیریتی تجمیع توانمندی‌ها در راستای رفاه و توسعه آن استان و کشور است.
زینی وند افزود: در حوزه کارگری باید بر روی حرفه آموزی کار بیشتری شود و هر جا حرفه آموزی ورود پیدا کرده آسیب های جسمی کاهش و کارآموزی افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در حوزه امنیت شغلی نیز قوانین ما امنیت شغلی را تامین باید کنند و هر چند در جاهای محدودید قرار دادهای استثماری بسته می شود که تشکل های کارگری باید نظارت کنند.
استاندار کرمان افزود:  توازن در صنعت، کشاورزی، بخش‌های مختلف صنعتی و مناطق را باید متوازن داشته باشیم، توسعه غیرمتوازن سهم مهلک است و حتما باید توسعه متوازن در استان به گسترده صورت گیرد.
تفاوت سطح دستمزد بیشترین چالش کارگران کرمان است
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به تفاوت پرداخت دستمزدها در صنایع بزرگ و کوچک گفت: تفاوت سطح دستمزدهای کارگران در شرکت های استان، بیشترین چالش در بین واحدهای کارگری است.
رضا اسماعیلی در آیین جشنواره امتنان و تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان کرمان افزود: در سال گذشته بیشترین نارضایتی کارگری را در استان به دلیل تفاوت دستمزدها داشتیم و کارگران انتظار دارند سقف حقوقشان به میزان واحدهای بزرگ برسد.
وی تصریح کرد: اگر چه به دلیل مشکلات اقتصادی بالا بردن دستمزدها شاید در توان کارفرما نباشد، اما در مجموع این درخواست عمومی است و باید راهکار مناسبی برای این موضوع پیدا کنیم.
 مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان تاکید کرد: کارگران استان علاوه بر نیازهای داخلی و ملی تولیداتی در تراز بین المللی و در سخت ترین شرایط محیطی کار تولید می کنند که باید قدردان زحمات این نسل باشیم و وجدان کاری را به نسل بعد منتقل کنیم.
وی ادامه داد: تشکل های کارگری نقش مهمی درجایگاه سه جانبه بین کارگر، کارفرما و دولت ایفا می کنند و در استان کرمان در حوزه کمی و کیفی تشکل های کارگری رتبه های برتر کشور را داریم.
اسماعیلی ادامه داد: استان کرمان با بیش از ۴۸۰ هزار نفر کارگر بیمه شده رتبه هشتم کشور را دارد که از این تعداد ۳۴۸ هزار نفر بیمه شده اجباری هستند، هر چند جایگاه خوبی در پوشش بیمه ای کارگران در کشور نداریم.
وی تاکید کرد: کارگان استان کرمان علاوه بر تولید دارای ایده های نو و خلاقانه هستند که در برخی قسمت ها نیاز صنایع را از متخصصان خارجی بی نیاز کرده اند.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان استان کرمان هر ساله در بحث کارگر نمونه ملی نماینده داشته است، به جز سال جاری که به دلیل حضور نیافتن هیات داوری در استان، حق کارگران نمونه استان ادا نشد و در سال گذشته ۱۲۸ نفر از کارگان استان واجد شرایط بازدید میدانی شدند.
وی گفت: برخی از تجمعات کارگری جنبه ملی و بعد بین الملی پیدا می کند و اگر صدای کارگران شنیده شود می توانیم این تنش ها را کاهش بدهیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3165
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما