• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
همایش گرامی‌داشت روز جهانی صنایع دستی در کرمان برگزار شد؛

بلاتکلیفی صادرات صنایع دستی کرمان

همایش گرامی‌داشت روز جهانی صنایع دستی و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان حوزۀ صنایع‌دستی و فرش استان کرمان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رییس اتاق بازرگانی کرمان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهردار کرمان برگزار شد.


برندینگ و مارکتینگ در صنایع دستی تقویت شود
رئیس اتاق کرمان گفت: برای توسعه بیشتر صنایع دستی استان باید تجاری سازی، برندینگ و مارکتینگ تولیدات انجام شده تقویت شود و با حضور در بازارهای جهانی، ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کرد.
سیدمهدی طبیب زاده، در آئین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی ضمن تبریک این روز به فعالان این حوزه، افزود: شاید آنچه تا کنون باعث شده صنایع دستی استان با وجود قدمت و تنوع، نتواند چندان حرکت رو به جلویی داشته باشد توجه نکردن به افزایش صادرات است. وی ادامه داد: کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق  و انجمن صنایع دستی استان بسیار فعال مباحث مربوط به صنایع دستی را پیگیری می کنند و امیدواریم این صنعت بزودی جایگاه خود را باز یابد. طبیب زاده، اظهار کرد: در همه گفت و گوها و مذاکرات خود با نمایندگان سفارت های خارجی و میهمانان خارجی، ظرفیت های کرمان را معرفی کرده‌ایم اما تنها با همت مدیران و دست اندرکاران می توان از این معرفی ها برای استان استفاده کرد.
رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه صنایع دستی یکی از مشاغل خانگی محسوب می شود، گفت: به تازگی تصمیم گرفته شده 12 هزار شغل طی دو سال با همکاری شبکه بانکی و معین های اقتصادی منطقه ایجاد شود تا اقتصاد استان طبق اقتصاد مبتنی بر دانش پیش رود. وی خاطرنشان کرد: جمعه گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه‌ای برای احداث 6 پایگاه صادراتی در کشورهای ارمنستان، هندوستان، روسیه، اندونزی، مالزی و افغانستان منعقد شد که مراکز عرضه خدمات برای بازاریابی خواهند بود. طبیب زاده، تصریح کرد: حفظ کیفیت، تنوع، کمیت و توجه به سلایق روز دنیا می تواند به رشد صنایع دستی کمک کند که در این زمینه ها دوره های آموزشی برگزار خواهد شد.

صنایع دستی و مساله صادرات چمدانی
در ادامه این آئین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با اشاره به فعالیت ۷۰ هزار هنرمند در 101 رشته صنایع دستی در استان، گفت: براساس گزارش‌ های موجود، ۲۸۲ هزار دلار صادرات چمدانی صنایع دستی از استان داشته‌‌ایم که از کانال ‌های گمرکی سایر استان‌ها انجام شده و به ‌عنوان صادرات کرمان به ثبت نرسیده است. فریدون فعالی خاطرنشان کرد: از همراهی اتاق کرمان و شهرداری در حوزه آموزش صنایع دستی و مشارکت در انعقاد تفاهم ‌نامه‌‌های مؤثر در حوزه حمایت و توسعه صنایع دستی قدردانی می‌کنیم.

احیای بازار قلعه محمود برای تقویت صنایع دستی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به همکاری های مشترک اتاق بازرگانی، میراث فرهنگی و شهرداری در حوزه گردشگری و صنایع دستی، اظهار کرد: یکی از این موارد، تلاش ها برای احیای بازار قلعه ‌محمود است که اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شد. سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی افزود: هدف از احیای این بازار در اختیار قرار دادن این فضا به فعالان صنایع دستی استان برای عرضه و فروش تولیدات آنهاست.

اختصاص سهم ویژه در برنامه‌های این دوره از مدیریت شهری به ‌صنایع دستی
شهردار کرمان هم در همایش گرامی‌داشت روز جهانی صنایع دستی و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان حوزۀ صنایع‌دستی و فرش استان کرمان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، و رییس اتاق بازرگانی استان، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد، گفت: در حال حاضر، بیش از 100 رشتۀ آموزشی در ۲۵ فرهنگ‌سرا و خانه‌های فرهنگ توسط شهرداری با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود که منجر به ارائه مدرک و اشتغال‌زایی شده است.
سیدمهران عالم‌زاده با تأکید بر ضرورت حضور و مشارکت فعالانه در انتخابات، خاطرنشان کرد: اگر در این دوره، تغییر و تحولی در شهر می‌بینیم، ناشی از همراهی و حمایت شورای اسلامی شهر منسجم و متشکل از نمایندگان کارشناسی بوده که از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری حمایت کردند.
وی با اشاره به اینکه حضور تک‌تک مردم در انتخابات و رأی آن‌ها کمک می‌کند شورایی مقتدر و متخصص تشکیل شود که ثمرۀ آن به خود شهروندان برمی‌گردد، افزود: باید کسانی را انتخاب کنیم که دغدغۀ موضوعات فرهنگی و مرتبط با گردشگری و صنایع دستی را هم داشته باشند؛ همان‌طور که در شورای پنجم هم حمایت اعضای شورا از برنامه‌های شهرداری در حوزۀ گردشگری و صنایع دستی موجب به ثمر نشستن این برنامه‌ها شد.
شهردار کرمان ادامه داد: اگر شورا از برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرداری پشتیبانی کند، شهرداری هم به‌عنوان تسهیل‌کننده می‌تواند از فعالیت سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی در حوزۀ گردشگری و صنایع دستی حمایت کند.
عالم‌زاده ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی به هنرمندان و فعالان این حوزه در استان و کشور، برگزاری چنین همایش‌هایی را موجب انتقال تجارب هنرمندان و صنعتگران و معرفی بیشتر صنایع دستی استان دانست و افزود: صنایع دستی، ترکیب هنر و صنعت است؛ همان‌طور که رشتۀ معماری، ترکیب مهندسی و هنر است، صنایع دستی هم از درآمیختن خلاقیت و هنر با ابزار و فن تشکیل شده است.
وی، صنایع دستی را یک هنر و صنعت با نقش هویتی و فرهنگی، توصیف کرد و یادآور شد: عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در صنایع دستی، از ویژگی‌های این هنر است که بدون نیاز به سرمایه‌های بزرگ در کارگاه‌های کوچک و حتی منازل می‌شود به تولید محصول اقدام کرد.
شهردار کرمان با اشاره به اینکه فعالیت در عرصۀ صنایع دستی به‌دلیل بوم‌آورد و در دسترس بودن مواد اولیه، ارزش افزودۀ بالایی دارد، افزود: رونق تولیدات مس، فرش و پته در کرمان، به‌دلیل استفاده از مصالح بومی بوده که بها دادن مجدد به این تولیدات می‌تواند ما را به خودکفایی برساند.
عالم‌زاده خاطرنشان کرد: رونق صنایع دستی می‌تواند نقش و تأثیر فراوانی در رشد اقتصادی هر شهر و جامعه‌ای داشته باشد و صادرات محصولات آن، ارزش افزودۀ مضاعفی را ایجاد می‌کند.
وی درخصوص اقدامات شهرداری در این دوره در حوزۀ صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، به نقش و تأثیر حضور محمد جهانشاهی، از مدیران موفق وزارت میراث فرهنگی در معاونت فرهنگی و اجتماعی و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در پیشبرد برنامه‌های مرتبط با این حوزه اشاره کرد و افزود: با توجه به تجربۀ ایشان، در این دوره سهم بیشتری در برنامه‌های شهرداری به مسایل گردشگری، میراث فرهنگی و ‌صنایع دستی اختصاص داده شد که البته از رسالت‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری است، اما در دوره‌های قبل غفلت شده بود.
شهردار کرمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بیش از 100 رشتۀ آموزشی در ۲۵ فرهنگ‌سرا و خانه‌های فرهنگ توسط شهرداری با همکاری میراث فرهنگی و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود که منجر به ارائه مدرک و اشتغال‌زایی شده است.
عالم‌زاده بیان کرد: شهرداری کرمان همچنین در زمینۀ حمایت از فعالان صنایع دستی با مشارکت در بازاریابی تولیدات آن‌ها به راه‌اندازی کمپین‌های مختلف فروش و ساخت مستندهای مختلف ازجمله مستند پته کرمان اقدام کرده است.
وی با اشاره به تلاش برای معرفی فرش کرمان، خاطرنشان کرد: شهرداری همچنین با اداره‌کل میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی استان جهت ثبت کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع دستی، مشارکت داشته که موجب جذب کمک‌های کشوری و فراهم‌سازی زمینۀ ثبت جهانی کرمان به‌عنوان شهر صنایع دستی می‌شود.
شهردار کرمان با اشاره به راه‌اندازی بازارچه‌های محلی، باززنده‌سازی و راه‌اندازی بازارچۀ صنایع دستی «قلعه‌محمود» با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی استان، بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های صنایع دستی کشور با عنوان «دست‌آفرین» با همکاری صندوق ملی کارآفرینی و شهرداری کرمان، ظرف روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد که راه‌اندازی این فروشگاه به فروش بیشتر تولیدات صنایع دستی و تبادل آثار در سطح ملی و تقویت بازار صنایع دستی کرمان کمک خواهد کرد.
عالم‌زاده با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های کارآفرینی توسط شهرداری در زمینۀ اشتغال و آموزش، افزود: تلاش‌های ویژۀ دکتر جهانشاهی در زمینۀ برندسازی و ثبت برند در حوزۀ صنایع دستی قابل تقدیر است.

گفتنی است در آئین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی از پیشکسوتان و فعالان حوزه صنایع دستی استان کرمان تجلیل شد.
 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3447
اخبار مرتبط
نظرات شما