• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
رئیس اتاق کرمان تاکید کرد

اهمیت ایجاد شغل پایدار

رئیس اتاق کرمان گفت: مسئله ایجاد شغل مهم است اما مهمتر از آن پایداربودن شغل ایجاد شده است.سیدمهدی طبیب‌زاده، در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان با موضوع بررسی وضعیت اشتغال، افزود: باید بررسی کرد که آیا شغل های ایجاد شده در سال های بعد نیز ماندگار هستند یا خیر، زیرا پایداری شغل موضوعی با اهمیت است.

وی در خصوص ایجاد ۱۲ هزار شغل خرد و خانگی از منابع مالی شرکت های بزرگ استان بیان کرد: اتاق کرمان به عنوان دبیر انجام این طرح و بانک رسالت به عنوان بانک عامل بر نحوه استفاده از تسهیلات نظارت دارند تا وام ها در مسیر خود استفاده شوند.
طبیب‌زاده، با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد یک بازار مجازی برای تضمین آینده این مشاغل هستیم، خاطرنشان کرد: ایجاد این ۱۲ هزار شغل مصوبه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی است و برای تسریع در اجرای طرح و هماهنگی با بانک رسالت، زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و انجام آن بستری مناسب برای سال‌های آینده است. وی همچنین با اشاره به جایگاه و نقش پنجره واحد سرمایه گذاری برای سرعت بخشیدن در استعلام‌ها و صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، فعالیت موفق آن را منوط به همکاری همه دستگاه‌ها دانست و گفت: پنجره واحد سرمایه گذاری می تواند در سرعت و کیفیت امور سرمایه گذاری استان اثر مثبت داشته باشد.
در ادامه این نشست عباس عسجدی، دبیر اجرایی معاونت کسب و کار اتاق کرمان نیز به ارائه گزارشی درخصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ایجاد ۱۲ هزار شغل خرد و خانگی، از جمله راه اندازی سامانه ثبت نام، فراهم کردن زیرساخت‌های لجستیکی و تشکیل جلسات هماهنگی با دستگاه های متولی پرداخت و خواستار تمدید مهلت ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات تا ۲۵ شهریورماه جاری شد.

 استاندار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: تعهد استان در سال جاری ایجاد بیش از ۴۱ هزار شغل است و با توجه به اینکه بیشتر افراد بیکار را بانوان تشکیل می‌دهند، معضل اشتغال بانوان باید در حوزه مشاغل خرد و خانگی جبران شود. علی زینی وند افزود: در نیمه دوم سال باید ایجاد اشتغال سرعت بگیرد و این موضوع نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها دارد.
وی همچنین از اتاق کرمان به دلیل پیگیری برای ایجاد ۱۲ هزار شغل از منابع مالی شرکت های بزرگ استان تقدیر کرد و گفت: باید از فرصت ایجاد اشتغال در روستاها و ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)نیز استفاده کرد. وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید خود را با سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری لینک کنند تا اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری سرعت بگیرد. وی تأخیر در صدور استعلامات و مجوزهای سرمایه‌گذاری را ناشی از سوء مدیریت برخی مدیران دانست و گفت: اطلاعات مرکز فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید به روز باشد تا در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری قرار بگیرد.
گفتنی است در استان کرمان حدود ۱۰۰ هزار نفر بیکار وجود دارد و نرخ بیکاری 11 و چهار دهم درصد است که حدود ۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر است. سال گذشته ۴۳ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا ۷۶ هزار فرصت شغلی در استان از بین رفت و به همین دلیل خالص اشتغال استان منفی ۳۳ هزار نفر است که این موضوع باعث شده جایگاه استان در کشور نامناسب باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3920
اخبار مرتبط
نظرات شما