• سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 23 April 2024

  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 23 April 2024
سه قانون مهم برای رییس کدام است؟

میراث استیو جابز برای مدیران

استیو جابز، یکی از بنیانگذاران سابق و مدیرعامل قدیمی اپل، در سال ۲۰۱۱ درگذشت. او نه تنها برندی را که اکنون با ارزش‌ترین برند روی کره زمین است به آیندگان واگذار کرد، بلکه قانون مختصر و مفیدی را که مدیران می‌توانند به عنوان راهنما از آن استفاده کنند، به میراث گذاشته است.

همانطور که جابز گفته است: «هیچ فایده‌ای ندارد افراد باهوش را استخدام کنیم و به آنها بگوییم چه کار کنند. ما افراد باهوش را استخدام می‌کنیم تا آن‌ها به ما بگویند چه کار کنیم
نکته اصلی این است که وظیفه یک کارآفرین این نیست که باهوش‌ترین فرد در شرکت باشد. در عوض، بهره‌مندی از دانش کارکنان مهم است.
نیروی کار دانش‌محور
اصطلاح نیروی کار دانش‌محور توسط پیتر دراکر کارشناس مدیریت در سال ۱۹۵۹ ابداع شد. او از این اصطلاح برای خلاصه کردن توضیح درباره افرادی استفاده می‌کند که با دانش خود امرار معاش می‌کنند و به کار فیزیکی وابسته نیستند.
برنامه‌ریزی، سازماندهی، تجزیه و تحلیل، آزمایش، برنامه‌نویسی، تحقیق، بازاریابی یا انتشار محتوا، فعالیت‌های معمولی یک نیروی کار دانش‌محور است. این دراکر بود که قبل از مرگش در سال ۲۰۰۵، پیش‌بینی کرد که پرورش نیروی کار دانش‌محور، مهمترین وظیفه کارآفرین قرن بیست و یکم است.
برای این کار، به مدیریت افراد قوی نیاز است، اما همانطور که جابز نیز باید درک می‌کرد، لازم نیست رئیس، باهوش‌ترین فرد شرکت باشد. در عوض، قدردانی از کارکنان، مهم است. خود جابز بر اساس این اصل عمل می‌کرد.
سه قانون مهم برای رییس
بر اساس این جهت‌گیری اساسی، مهم‌ترین اصول مدیریت بهینه شرکت را می‌توان در سه نکته خلاصه کرد:
۱. یکی از این قوانین این است که کارکنان باید بر اساس دانش خود در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند و بنابراین گاهی اوقات باید مستقل تصمیم بگیرند.
۲. برای ایجاد قوی‌ترین تیم ممکن، همکاری نیز باید مورد تشویق قرار گیرد.
۳. آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین، به رئیس یک مجموعه باید توصیه شود که بیشتر گوش کند و کمتر صحبت کند. اگر به کار افراد احترام گذاشته شود، این امر تأثیر مثبتی بر روحیه و در نتیجه بر موفقیت کل شرکت دارد.
منبع: بیزنس اینسایدر
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5108
اخبار مرتبط
نظرات شما