• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
درخشش نام ایران در بین جاذبه‌‎‌‌های گردشگری جهان؛

«لوت»؛ سایت برتر میراث زمین‌شناختی جهان

نشست ویژه شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) ) در شهر زومایا در منطقه باسک اسپانیا برگزار شد. در این نشست، سایت بیایان لوت به عنوان یکی از یکصد سایت برتر میراث زمین‌شناختی جهان معرفی شد...

بر اساس این گزارش، در این نشست که یکصد سایت برتر میراث زمین‌شناختی جهان معرفی می‌شوند؛ مهندس علیرضا امری‌کاظمی کارشناس باسابقه سازمان زمین‌شناسی و‌ اکتشافات‌معدنی ایران در بخش ژئوتوریسم نیز حضور داشت و به معرفی دو سایت کلوت‌های بیایان لوت و غارنمکدان قشم از ایران پراخت.
وی با بیان این‌که انتخاب و ثبت دو سایت کلوت‌های بیایان لوت و غارنمکدان قشم از ایران در فهرست ۱۰۰ میراث زمین‌شناختی برتر زمین‌شناسی جهان بسیار پر اهمیت است، گفت: بسیاری از کشورها در انتخاب این سایتها نمایندهای ندارند و سایتی نیز از این کشورها انتخاب نشده و از بسیاری کشورها نیز تنها یک سایت پیشنهادی مورد قبول واقع شده است.
 به گفته، عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو، این سایت‌ها پس از طی یک فرآیند طولانی یکساله و با رای زمین‌شناسان برتر جهان انتخاب می‌شوند که خوشبختانه دو سایت از ایران شامل کلوت‌های بیابان لوت و غارنمکدان قشم نیز پس از بررسی‌ و اعمال نظرات داوران و انجام اصلاحات به عنوان یکصد سایت اول جهان مورد پذیرش قرار گرفت که این امر به عنوان افتخاری برای کشورمان محسوب می‌شود.
 امری‌کاظمی خاطرنشان کرد: این دو سایت طی ادامه برگزاری این نشست توسط اینجانب برای حاضران در نشست ویژه شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین‌المللی علوم‌زمین معرفی شد که پرونده غارنمکدان قشم با همکاری ژئوپارک قشم و جمعی از زمین‌شناسان و پرونده کلوت‌های بیابان‌ لوت نیز با همکاری دکتر مقصودی مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیایان لوت و همکارانشان تهیه شده است.
 گفتنی است، این رویداد جهانی با حضور دانشمندان و متخصصانی در حوزه زمین‌شناسی و ژئوپارک از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، یونان، آلمان، ایتالیا، لیتوانی، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسپانیا، سوئد، انگلستان و کشورهای آرژانتین، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، کوبا، جامائیکا، مکزیک، پرو و ایالات متحده آمریکا و همچنین کشورهایی از آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه از جمله استرالیا، هند، ایران، ژاپن، مالزی، مجمع الجزایر اقیانوسیه و ترکیه و کشورهای آفریقایی از جمله بوتسوانا، کامرون، ماداگاسکار، موزامبیک، نامیبیا و تانزانیا برگزار شد.
همچنین کتاب نفیسی تحت عنوان یکصد سایت برتر میراث زمین‌شناختی جهان منتشر شده که همزمان با برگزاری نشست ویژه شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین‌المللی علوم‌زمین (IUGS) رونمایی شد.
بنا به  گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، این کتاب یکصد سایت برتر میراث زمین‌شناختی جهان در حوزه‌های تاریخچه علوم‌زمین، چینه و فسیل‌شناسی، دیرینه‌شناسی، سنگ‌شناسی آذرین و دگرگونی، آتشفشان‌شناسی، کانی‌شناسی، ژئوموفولوژی و تکتونیک و ساختارهای برخوردی و فرازمینی برای علاقه‌مندان ارائه کرده است‌.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5277
اخبار مرتبط
نظرات شما