• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
در اتاق کرمان بررسی شد

راهکارهای توسعه تجارت کرمان با شرق آفریقا

رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا گفت: ظرفیت های نسبی استان کرمان به ویژه در کشاورزی، انرژی های تجدیدپذیر، فرآوری معادن، خدمات فنی و مهندسی، پذیرش دانشجو و کسب و کارهای خانگی، مناسب بازار کشورهای مختلف آفریقاست...

مسعود برهمن در نشست بررسی راهکارهای توسعه تجارت استان کرمان با کشورهای شرق آفریقا با حضور برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان و فعالان اقتصادی استان افزود: قاره آفریقا از جهات مختلف ظرفیت دارد به شرط اینکه با آگاهی ورود و بر روی یک محصول یا خدمات تمرکز کنید و در رابطه با زمان ورود و نوع کالا نیز به کشورهای مختلف این قاره از همکاران ما کمک بگیرید.وی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان ظرفیت خوبی برای کار در آفریقا دارند و برای حضور در نمایشگاه های این قاره 70 درصد یارانه دریافت می کنند، ادامه داد: پیشنهاد می شود اتاق کرمان در یکی از کشورهای آفریقا متناسب با نیاز آن کشور و ظرفیت استان، دفتری راه اندازی و با در نظر گرفتن اولویت مزیت های نسبی،  با دفاتر سایر استان ها در قاره آفریقا نیز همکاری کرد.
برهمن، خاطرنشان کرد: همچنین اتاق کرمان می تواند برای حضور هیات های تجاری از کشورهای آفریقایی در استان کرمان درخواست خود را مطرح و ما برای حضور هیات ها در کرمان هماهنگی و برنامه ریزی خواهیم کرد. رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا اظهار کرد: 23 نمایشگاه مهم و برتر را در قاره آفریقا رصد کرده ایم که لیست آنها را برای اتاق کرمان ارسال خواهیم کرد و پیشنهاد می شود افرادی در این نمایشگاه ها شرکت کنند که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند، اصول و فرآیند صادرات را بدانند، سابقه صادرات داشته باشند و فرد شرکت کننده در نمایشگاه صاحب شرکت، ذینفع یا ذی ضرر باشد.
وی در رابطه با بحث انتقال پول از آفریقا تصریح کرد: همکاری با موسسات مالی دارای دفتر در خارج از کشور و همچنین همکاری با شرکت های تهاتری می تواند به انتقال ارز حاصل از صادرات به آفریقا کمک کند. برهمن، با بیان اینکه قاره آفریقا یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت و هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد، افزود: سهم ایران در این گردش مالی یک هزارم است که 70 درصد آن را صادرات و 30 درصد آن را واردات (کاکائو، قهوه، چای و مواد معدنی) تشکیل می دهد. وی ادامه داد: کشور چین بر روی حضور در زیرساخت های کشور آفریقا برنامه ریزی کرده به طوری که تصویب شده 300 میلیون چینی به آفریقا فرستاده شوند تا از نقاط ضعف و نیازمندی های موجود در این کشورها برای درآمدزایی خود استفاده کنند.
تفاوت نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد، مشکل جدی صادرات
در ادامه عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با اشاره به ظرفیت های فراوان استان کرمان برای عرضه در بازارهای کشورهای آفریقایی بیان کرد: مشکلات جدی حوزه صادرات مانند تحریم ها و رفع آنها در اختیار بخش خصوصی نیست، تفاوت نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد به این صورت است که تولید گران است اما باید ارز حاصل از صادرات ارزان به سامانه نیما برگردد. عباس جبالبارزی، بیان کرد: یکی دیگر از مسائل صادرات این است که اتاق های مشترک و سازمان توسعه تجارت ایران برنامه عملیاتی قابل اندازه گیری و سنجش ندارد که پیشنهاد می کنیم برنامه ای در همین زمینه تدوین و بودجه ای برای آن تخصیص یابد. وی اظهار کرد: در نشست هفته گذشته با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در کرمان متوجه شدیم که این سازمان ظاهرا رویکردهای جدیدی دارد به طوری که در نخستین تصمیم قرار شد کمیته مشترکی با حضور نمایندگان اتاق کرمان و شرکت شهرک های صنعتی برگزار و ظرفیت های صنایع کوچک بررسی و اقدامات لازم برنامه ریزی شود.
استفاده از کشت فراسرزمینی برای فعالیت در آفریقا
در ادامه این نشست جانشین رئیس مرکز تجاری اوگاندا بیان کرد: مرکز تجاری ایران در آفریقا در اوگاندا فعال و آماده همکاری و مشاوره به تمامی فعالان اقتصادی استان کرمان برای صادرات و واردات است. فرشید رجبی، با اشاره به اینکه در شرق آفریقا زمین فراوان، بارندگی بسیار و نیروی کار ارزان و زیاد وجود دارد، ادامه داد: می توان زمین های کشاورزی را در آفریقا اجاره و در حوزه کشت های فراسرزمینی فعالیت کرد. وی با تاکید بر اینکه روابط دیپلماتیک ایران و آفریقا بسیار خوب است، تصریح کرد: در حوزه هایی مانند خدمات فنی و مهندسی به ویژه فرآوری محصولات معدنی، تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی و مسکن ارزان نیز فرصت برای سرمایه گذاری در کشورهای آفریقایی فراهم است.
رجبی، به وجود امنیت صد در صد در بسیاری از کشورهای آفریقا اشاره و بیان کرد: البته صادرات به آفریقا مانند صادرات به سایر نقاط جهان برای ما با مشکلاتی مانند تحریم ها، انتقال ارز و تهاتر همراه است که اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا در حال تسهیل گری برای تجارت با آفریقاست.
رشد گردشگری کرمان با استفاده از تجربیات گردشگری آفریقا
در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با تاکید به اینکه ما باید برای بازارهای رو به رشد در جهان برنامه ریزی داشته باشیم، افزود: اما برای این تجارت ها باید همه جزئیات مانند مسائل حمل و نقل، تعرفه ها، نقل و انتقال ارز و ... بررسی شود. حسین مهرابی، اظهار کرد: پیشنهاد می شود موارد همکاری با شرق آفریقا هر یک به صورت جداگانه در کمیسیون های مختلف اتاق بررسی و زمینه برای آغاز کار فراهم شود.
وی با بیان اینکه استان کرمان در گردشگری چندان توانمند نیست، خاطرنشان کرد: در این حوزه می توان با استفاده از تجربیات و سرمایه گذاری های کشورهای آفریقایی، از خدمات گردشگری و جذب توریست به کرمان استفاده کنیم. مهرابی بیان کرد: با توجه به اینکه استان کرمان در حوزه حمل و نقل به دلیل قطع شدن بخشی از مسیر تجاری زیان دیده است، برنامه ریزی برای پیوستن به راه آهن سراسری می تواند راهگشا باشد.
انتقال انتهای خط تولید به آفریقا
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا نیز خاطرنشان کرد: قاره آفریقا با 56 کشور به 7 قسمت تبدیل شده است، وی خطاب به فعالان اقتصادی استان کرمان گفت: اگر انتهای خط تولید کالای خود را به آفریقا ببرید و آنجا انجام دهید، می توانید با دریافت گواهی مبدا آفریقا از مسائلی مانند تحریم ها، حمل و نقل و تبادل ارز رها شوید. محمدرضا فقیهی تصریح کرد: طرح تجارت متقابل با آفریقا تصویب شده که اجرای این طرح می تواند نقل و انتقال پول را به حداقل برساند.
نمایشگاه اختصاصی در تانزانیا
در ادامه رئیس مرکز تجاری تانزانیا گفت: در تانزانیا نمایشگاه اختصاصی برای عرضه محصولات مختلف ایرانی راه اندازی کرده ایم که فعالان اقتصادی استان کرمان می توانند نمونه محصولات خود را به همراه کاتالوگ های مربوطه ارسال نمایند تا در بازاز این کشور بررسی شود. رائد موسوی اظهار کرد: در زمینه خدمات ترخیص کالا و مسائل گمرکی نیز کمک و راهنمایی به فعالان تجاری مرتبط با آفریقا انجام خواهد شد.
گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به طرح برخی پرسش ها و مسائل مرتبط با تجارت آفریقا پرداختند و پاسخ های لازم دریافت شد. در پایان نیز تفاهم نامه ای بین اتاق کرمان و اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با هدف افزایش، تقویت و توسعه تجارت، سرمایه گذاری و همچنین همکاری های اقتصادی، علمی و فنی میان اعضاء دو طرف به امضا رسید.



 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6133
اخبار مرتبط
نظرات شما