• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
فصل کمپینگ یک‌روزه در بیرون شهر فرا رسید؛

هفت توصیه به طبیعت‌گردها

بسیاری از خانواده‌ها در این فصل که هوا نه گرم است و نه سرد و یکی از بهترین فصل‌های طبیعت‌گردی به‌حساب می‌آید،‌ مایلند تجربه یک سفر کمپینگی داشته باشند. با این حال نه می‌‌دانند به چه لوازمی نیاز دارند و نه اینکه در آنجا با چه چالش‌هایی مواجه خواهند شد...

زمانی که از کمپینگ صحبت می‌کنیم البته منظورمان اقامت در پارک‌های شهری یا مناطقی که در فضای شهری در دسترس هستند،‌ نیست‌، زیرا آداب چنین گذران اوقات فراغتی را اغلب خانواده‌ها می‌دانند و بارها هم آن را تجربه کرده‌اند. با این حال فرض کنید که یک خانواده ساکن تهران قصد دارد یک روز را در دشت لار بگذراند یا در ساحل دریاچه تار باشد آنگاه اعضای این خانواده علاوه بر آنکه نیاز دارند مجموعه وسایلی را به همراه داشته باشند، لازم است درباره مسیر و مسافت رسیدن به مقصد،‌ جاده، وضعیت طبیعی مقصد و... نیز اطلاعاتی داشته باشند. در این گزارش تلاش می‌کنیم به ملزومات چنین سفرهایی بپردازیم.
سفر در جاده‌های کوهستانی
داشتن اطلاعاتی درباره مسیر یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در انتخاب مقصد کمپینگ است،‌ زمانی که از مسیر صحبت می‌کنیم بخشی از آن به مسافت برمی‌گردد و بخش دوم آن به نوع مسیر. ممکن است یک مقصد از تهران فاصله زمانی زیادی نداشته باشد اما نوع جاده،‌ شما را از رفتن به آنجا منصرف کند. به عنوان مثال کسانی که به دریاچه تار سفر کرده‌اند‌، اغلب درباره جاده رسیدن به این دریاچه صحبت می‌کنند، اینکه عرض جاده کم بوده و همین موضوع برای برخی گردشگران استرس‌های فراوانی را به همراه داشته است. بنابراین پیش از قطعی کردن مقصد،‌ ابتدا نگاهی به جاده بیندازید و مجموعه مطالبی را که درباره آن نوشته شده بخوانید. اگر خیال‌تان بابت جاده راحت شد آنگاه می‌توانید سراغ سایر گزینه‌های موردنیاز در یک کمپینگ بروید.
خرید کردن پیش از آغاز سفر
مقاصد طبیعی اغلب امکانات محدودی برای گردشگران دارند، به عنوان مثال در دشت لار که در اختیار و مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است‌، نمی‌توانید از دکه یا مغازه‌ای خرید کنید. اگر امکان چک کردن این موضوع را ندارید بهتر است ملزومات را به همراه خود داشته باشید،‌ تا در صورت فقدان امکان خرید،‌ دچار مشکل نشوید. با این حال اگر این گزینه در منطقه موجود بود، بهتر است از آنجا هم خرید مختصری داشته باشید تا با انتفاع کسب‌وکارهای حاشیه یک عرصه یا جامعه محلی، آنها را در حفاظت از این منطقه تشویق کرده باشید.
هواشناسی؛‌ لازمه یک سفر کمپینگ
چک کردن هواشناسی در کمپینگ‌ها بسیار مهم است. هم به لحاظ انتخاب لباس مناسب و هم اینکه بدانید در صورت بارش باران و در نظر گرفتن مسیر که گاه جاده‌های خاکی است،‌ تصمیم‌تان را برای سفر قطعی کنید. زمانی که از هواشناسی صحبت می‌کنیم به یک هفته قبل برنمی‌گردد،‌ لازم است در همان روز حرکت نیز این کار را انجام دهید و در این زمینه ریسک نکنید، زیرا در سفرهای خانوادگی شرایط دشوار، استرس بیشتری را نسبت به یک سفر دوستانه وارد می‌کند.
وسایل سبک طبیعت‌گردی و یک سفر راحت
در کمپینگ‌ها از آنجا که رستوران پیدا نمی‌‌شود،‌ یا باید غذای آماده‌شده را با خود برد یا در همان محل غذایی را تهیه کرد. این موضوع داشتن وسیله برای گرم کردن یا پختن غذا را ضروری می‌سازد. در این زمینه برخی خانواده‌ها از پیک‌نیک‌های شهری استفاده می‌کنند. اما اگر از خانواده‌هایی هستید که ترجیح می‌دهید از ماشین خود فاصله بگیرید و به یک نقطه دورتر وآرام‌تر و خلوت‌تر بروید، ممکن است حمل وسایل سنگین برایتان دشوار باشد یا ترجیح دهید کل وسایل را در یک کوله قرار دهید. در این زمینه می‌توان از پیک‌نیک‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی استفاده کرد. با این حال این گزینه‌ برای قابلمه‌های بزرگ  چندان مناسب نیست.
بهتر است برای گرم کردن غذا یا تهیه چای با یک کتری کوچک از این گزینه استفاده کنید. اگر ساکن تهران هستید، سری به میدان منیریه و مغازه‌های اطراف آن بزنید، انواع و اقسام وسایل را در این محدوده با قیمت‌های مختلف می‌توان دید،‌ در سایر شهرها نیز چنین مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی وجود دارد و تعداد آنها نیز در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است. اگر در شهرتان تنوع چنین وسایلی کم است، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی یا پایگاه‌های اینترنتی سفارش‌تان را انجام دهید،‌ البته لازم است پیش از آن درباره موارد مرتبط با هر کالا تحقیقاتی کرده باشید. برخی برندها بسیار گران هستند و در مقابل بخشی از لوازم ارزان نیز به سرعت خراب می‌شوند. فرض کنید سفر رفته‌اید و می‌بینید سرگاز شما کار نمی‌کند و نمی‌توانید غذایتان را گرم کنید در‌حالی‌که هیچ گزینه دیگری هم ندارید. شرایط دشواری است که باعث می‌شود فکر کنید کاش کالای با کیفیت بهتر را می‌خریدید. در زمان خرید این لوازم به موضوع کیفیت دقت کنید،‌ هر چند بین برندهای مختلف‌،‌ گزینه‌های باکیفیت و قیمت معقول هم وجود دارد.
چادر زدن در دشت
برخی مناطق امکانی برای اسکان در سایه را ندارند. این موضوع داشتن چادر سفری را الزام می‌کند. در این زمینه مانند جاده و ... در سایت‌‌های مختلف جست‌وجویی داشته باشید و ببینید آیا دیگران در این زمینه توضیحی داده‌اند یا نه! مزیت به همراه داشتن چادرهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی، حجم پایین و سبکی آنها نسبت به چادرهای دیگر است. بنابراین اگر لوازمی که استفاده می‌کنید از این جنس است،‌ می‌‌توانید وسایل یک کمپینگ را در یک یا دو کوله کوهنوردی قرار دهید و با خیال راحت هر جا مایل هستید اتراق کنید.
اما اگر می‌خواهید همان وسایل کمپینگ شهری را به همراه ببرید،‌ گاهی ناچار می‌شوید چند بار یک مسیر را بروید و برگردید یا در کنار ماشینتان چادر بزنید. اگر چادرهای طبیعت‌گردی دارید حتما ملاحظه‌ کرده‌اید که این چادرها دو پوشش دارند. در پوشش اول امکان ورود آب باران و‌... وجود دارد، اما پوشش دوم جلوی ورود باران و هوای سرد به درون چادر را می‌گیرد. اگر امکان بارش باران وجود دارد‌، حتما به محل چادر دقت کنید که امکان جمع شدن آب وجود نداشته باشد. علاوه بر آن پوشش دوم را به شیوه‌ای با میخ به زمین محکم کنید که فاصله‌ای بین پوشش اول و دوم ایجاد شده و به این ترتیب جلوی نفوذ باران به چادر را بگیرید.
محدودیت دسترسی به آب آشامیدنی
در اغلب عرصه‌های طبیعی دسترسی به آب و سرویس‌ بهداشتی محدود است یا وجود ندارد. بنابراین داشتن آب برای آشامیدن و شست‌وشو و... در کمپینگ‌ها بسیار ضروری است. البته اگر شست‌وشوی ظروف و... ضرورتی ندارد‌، بهتر است آنها را به خانه ببرید و پیش از آغاز این سفر یک‌روزه هم وسایلی را که نیاز به شست‌وشو دارد در خانه بشویید. به این ترتیب هم سختی کمتری را متحمل می‌شوید و هم مواد شوینده را وارد طبیعت نمی‌کنید.
زباله‌هایتان را برگردانید
در محل‌های کمپینگ معمولا سطل زباله وجود دارد،‌ با این حال اگر برایتان مقدور است زباله‌هایتان را در سطل زباله اولین شهری که می‌بینید بیندازید. معمولا خالی کردن سطل زباله‌ها در عرصه‌های طبیعی با تاخیر صورت می‌گیرد، ‌همین موضوع باعث جلب حیوانات وحشی به آن منطقه شده یا با وزش باد زباله‌ها در منطقه پراکنده می‌شوند. علاوه بر‌ آن،‌ زباله‌های جمع‌آوری‌شده هم معمولا در منطقه‌ای در همان نزدیکی تخلیه می‌‌شوند. این در حالی است که در شهرها معمولا محل تجمیع زباله‌ها و... متفاوت بوده و احتمال تفکیک آنها هم بالاتر می‌رود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7194
اخبار مرتبط
نظرات شما