• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
از منسوخ شدن حرفه‌ای خود پیشگیری کنیم؛

آیا مهارت‌های شغلی شما آینده‌نگرانه هستند؟

همه چیز در محیط کار مدرن به سرعت در حال تغییر است. به عنوان مثال، طبق گزارش لینکدین در سال ۲۰۲۳، ۲۵ درصد از مهارت‌های مورد نیاز برای مشاغل امروزی با مهارت‌های مورد نیاز در سال ۲۰۱۵ متفاوت است...

این پدیده جدیدی نیست – در سال ۲۰۱۷ هم نگرانی‌هایی در مورد برخورداری افراد مسن از مهارت‌های مناسب برای مطابقت با جایگاه شغلی آنها وجود داشت. و در دنیای امروز، شکاف مهارتی به یک نگرانی مداوم برای کارمندان و کارفرمایان تبدیل شده است.
اما کدام مهارت‌ها در حال حاضر بیشتر مورد تقاضا هستند؟ لینکدین با بررسی آگهی‌های شغلی با حقوق و همچنین مهارت‌های برجسته افراد حرفه‌ای که در شش ماه گذشته استخدام شده‌اند، به مهارت‌هایی که اکنون در سطح جهانی ضروری تلقی می‌شود، نگاهی عمیق‌تر انداخت.
یافته‌ها نشان می‌دهد که «مهارت‌های نرم» (توانایی برقراری ارتباط و روابط اجتماعی و بین فردی) در محیط‌های کاری امروزی مهم‌ترین هستند. در فهرست ۱۰ مهارتی که شرکت‌ها بیش از همه به آن نیاز دارند، مدیریت و ارتباطات در صدر قرار گرفتند، در حالی که توانایی رهبری تیم، خدمات مشتری و کار گروهی نیز از ویژگی‌های بالایی برخوردار بودند.
با نگاهی به یافته‌های بخش به بخش، می‌بینیم که در کسب‌وکار، امور مالی/حسابداری، مدیریت پروژه و برنامه، و فناوری اطلاعات، در صدر فهرست مهارت‌های مورد تقاضا، مهارت نرم دیگری نیز وجود دارد: مدیریت.
بازاریابی در این فهرست چندان در صدر نیست در حالیکه رسانه‌های اجتماعی در راس مهارت‌های مورد تقاضا قرار می گیرند – که خود مستلزم درک دقیق رفتار و خواسته های انسانی است – و مدیریت در جایگاه دوم قرار دارد.
با این حال، در حالی که کلمه "نرم" برای مهارت‌های ضروری انسانی استفاده می‌شود، اما هیچ چیز ضعیفی در مورد آن‌ها وجود ندارد - و مطمئناً بین بخش‌های مختلف قابل انتقال هستند.
آیا شغل شما در خطر است؟
با همه این تغییرات، ممکن است تعجب کنید که آیا در شغلی در معرض خطر هستید یا خیر.
هوش مصنوعی (AI) حوزه خاصی از رشد است، و گزارش اخیر اینسایدر نشان می‌دهد که از میان نقش‌هایی که بیشتر در معرض خطر هوش مصنوعی هستند، مشاغل فناوری بیشترین ریسک را دارد: برنامه‌نویسان فکر، برنامه‌نویسان کامپیوتر، مهندسان نرم‌افزار و تحلیل‌گران داده.
کارشناسان بر این باورند که برخی از ابزارهای هوش مصنوعی، مانند چت جی‌پی‌تی، می‌توانند شکاف‌های شغل‌های فناوری را پر کنند، یا ممکن است افراد متوجه شوند که هوش مصنوعی «جایگزین» کارشان می‌شود، زیرا کار هوش مصنوعی در اعداد و ارقام خوب است.
اما گر چه که می‌توان روی هوش مصنوعی خلاق که ظاهری «انسانی» دارد تمرکز کرد، چیزی که ندارد، مهارت‌های نرم و انسانی فوق‌الذکر است که کارفرمایان به دنبال آن هستند.
نگاهی به فرصت‌های شغلی فعلی این موضوع را ثابت می‌کند.
محافظت از آینده شما
توسعه مهارت‌ها برای محافظت از مسیر شغلی شما در آینده ضروری است، و گرچه که فشار نمی‌تواند فقط روی کارگران باشد (شرکت ها در ارتقای مهارت کارکنان نقش دارند)، اما یک قدم جلوتر بودن ضرری ندارد.
اولین حرکت این است که نگاهی به مهارت‌های کمیاب بیندازید، شکاف‌ها کجا هستند و چه مهارت‌هایی مورد تقاضا هستند. تنوع بخشیدن به سبد مهارت‌های خود نیز می تواند به شما در آینده نگری کمک کند: به این فکر کنید که چگونه مهارت‌هایی که دارید می‌تواند در زمینه‌های کاملاً متفاوت به شما کمک کند.
اطمینان از داشتن مهارت‌های نرم در این زمان تغییر مهم است. کارفرمایان به وضوح می‌گویند که به کارکنانی با مهارت‌های بین فردی، ارتباطی و مدیریتی نیاز دارند که در محیط‌های کاری مدرن کمک کننده باشند.
یک فرد ایده آل برای استخدام، فردی فعال، کنجکاو ، و متکی به خود است – همه ویژگی‌هایی که در هوش مصنوعی نخواهید یافت.
منبع: یورونیوز
نویسنده: ائویفه بری
مترجم: شادی آذری حمیدیان
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7207
اخبار مرتبط
نظرات شما