• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
مشکل فقط گران شدن مداوم بلیط نیست؛

بلیط هواپیما از کرمان پرواز کرد

بلیط هواپیما از مبدا کرمان به‌ویژه برای پایتخت کمیاب‌تر از قبل شده است؛ یعنی اگر قصد سفر در این مسیر را دارید باید دستکم ۲ تا سه هفته زودتر اقدام کنید، تازه اگر بتوانید بلیطی بیابید...

درواقع این روزها صرفنظر از قیمت‌های گران شده بلیط‌های هواپیما، حالا باید نگران یافتن بلیط با همان قیمت‌های گزاف هم بود زیرا اگر برای یافتن بلیط در نتیجه کنسلی یا خرید بلیط از طریق مجاری دیگر غیر از سامانه های فروش شرکت ها، اقبال و شانسی نداشته باشید، کارتان بسیار سخت شده است.
اما نکته عجیب و قابل تامل اینکه برخی مسافران بعضی مسیرهای پروازی به مقصد کرمان می‌گویند برای تهیه بلیط با مشکل مواجه بوده‌اند اما وقتی سوار هواپیما شده اند، صندلی های خالی زیادی مشاهده کرده اند.
گرچه بررسی ها نشان می دهد اساس این مشکل به چندماه پیش بر می گردد و مهمترین علت هم کوچک شدن هواپیماها و افزایش نیافتن تعداد پروازها تخمین زده می‌شود اما به نظر می رسد این وضعیت این روزها تشدید شده و باید مشخص شود که آیا مشکل به طور مشخص به کمبود پرواز یا کوچک شدن هواپیماها بر می‌گردد یا فرآیند فروش تغییر کرده و به منظور بالا نگه داشتن قیمت، شرکت های متولی به صورت قطره چکانی بلیط برای فروش آزاد می کنند؛ موضوعی که هیچ مسئولی پاسخ شفافی به آن نمی‌دهد.
درعین حال آنچه واقعیت است اینکه این مشکل از چندماه اخیر باوجود سفر رییس سازمان هواپیمایی و وعده پیگیری موضوع، نه تنها حل نشده بلکه همچنان تشدید نیز شده و این درحالی است که هرچقدر مسئولان اداره کل فرودگاه های استان کرمان پاسخ شفافی درباره چرایی بروز این مشکل نمی‌دهند، و تنها به آمار جابه‌جایی مسافران اشاره می‌کنند، اما مردم در سالن های فرودگاه از زبان برخی خدمه شرکت های هواپیمایی این جمله را می شنوند: پروازها کم نشده اما کوچک شده است.
باتوجه به تعداد پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان از مبدا کرمان، انگاره کوچک شدن هواپیماهای این شرکت بیشتر گمانه زنی می شود اما تلاش های ایرنا تالحظه انتشار این گزارش برای مصاحبه با مسئولان این شرکت بی نتیجه ماند.
همانطور که در عکس زیر قابل مشاهده است بررسی‌ها درباره وضعیت بلیط هواپیما تا حدود ۲۰ روز در سایت های معتبر فروش نشان می دهد برای پرواز از فرودگاه شهر کرمان به تهران طی بیش از یک هفته بلیط پیدا می شود که آن هم بیشتر در ساعات بامداد است که همان هم وقتی چندساعت دیگر مراجعه می کنیم، از دسترس خارج است.
در این بررسی ظرفیت مابقی پروازها نیز نزدیک به تکمیل است اما جالب اینکه از فرودگاه سیرجان در مدت زمان یاد شده بلیط هواپیما پیدا نمی شود؛ فرودگاه رفسنجان هم که تا هشتم شهریورماه امسال هیچ بلیطی برای تهران ندارد.
نکته مهم اینکه با وجود تکمیل ظرفیت هواپیماها در بسیاری از روزها، برخی شرکت های هواپیمایی، پروازهای خود را هم کنسل(لغو) کرده اند و در برخی روزها هیچ پروازی انجام نمی دهند.

پاسخی که قانع کننده نیست
مهمتر از خود این مشکل، نوع مواجهه مسئولان با افکارعمومی و پاسخ آنان به رسانه است زیرا پاسخ شفاف و درستی درباره این سئوال مهم که علت چیست نمی‌دهند تا روشن شود بواقع مشکل در کوچک شدن هواپیماهاست یا مشکلات دیگری هم مانند شیطنت در عرضه بلیط وجود دارد؟
این نوع رویکرد در اقناع افکارعمومی درحالی است که کشورمان طی چند دهه گذشته با تحریم های سخت مواجه بوده و مردم نیز با سختی شرایط کار در عرصه هواپیمایی به خوبی آگاه هستند و پذیرفته اند که بیشتر کاستی ها و کمبودها در نتیجه همین عامل است؛ لذا اینکه وقتی مشکلی تشدید می شود در واکنش به علت آن پاسخ مناسبی داده نشود ولی وقتی یک طرح یا اقدام کوچک انجام می شود به دنبال رسانه ها می افتند که تا می توانند به زعم خودشان برای مردم خبررسانی کنند، رویکردی نامناسب و غیرحرفه ای نیست.
اداره کل فرودگاه‌ها: شرکت‌ها زیاد شده‌اند
مدیرکل فرودگاه های استان کرمان در پاسخ به چرایی این وضعیت به پاسخ های زیر بسنده کرد و گفت: تعداد پرواز و همچنین اعزام بار و مسافر فرودگاه های استان کرمان طی یک سال گذشته با رشد روبه‌رو بوده و این استان را از جایگاه دهم و یازدهم به رتبه هشتم کشور رسانده است.
علی جزینی زاده افزود: برای تحقق این مهم مکاتباتی با شرکت های مختلف هواپیمایی داشتیم و توانستیم شرکت های زاگرس، آتا و کاسپین را طی یک سال گذشته به استان کرمان بیاوریم و این موضوع موفقیت بزرگی برای استان محسوب می شود که امیدوارم بتوانیم تداوم پرواز این شرکت ها را در استان شاهد باشم.
وی اضافه کرد: فرودگاه کرمان طی سال ۱۴۰۱ تعداد پنج هزار و ۵۰۸ پرواز داشته و با پذیرش و اعزام ۸۶۲ هزار و ۲۴۳ مسافر رشد ۲۲ درصدی را نسبت به سال پیش از آن در نشست و برخاست هواپیما و رشد ۳۱ درصدی را در اعزام مسافر داشته است، ضمن آنکه ۶ میلیون و ۶۳۸ هزار کیلوگرم بار از خطوط هوایی این فرودگاه جابه‌جا شده و رشد ۳۱ درصدی را در این حوزه داشتیم.
جزینی زاده افزود: علاوه بر این موارد، اداره کل فرودگاه های استان کرمان با انجام پروژه های مهم ساماندهی محیط، ایمنی و امنیتی و هوانوردی و عملیاتی در فرودگاه های استان کرمان، در این زمینه اقداماتی را برای رفاه شهروندان این استان انجام داده است.
استان کرمان دارای پنج فرودگاه در شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بم است و باوجود این تعداد فرودگاه کمتر کسی در نگاه اول گمان می کند که مشکلی در زمینه خرید بلیط هواپیما وجود داشته باشد کما اینکه مسئولان نیز قول هایی در ماه های گذشته برای بررسی این مشکل داده بودند.
استاندار: پروازها پاسخگو نیست
اما آنطور که از رصد اخبار در ماه های اخیر بر می آید نشان می دهد استاندار کرمان از این مشکلات به خوبی آگاه است و پیگیر زیرا در حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری کاستی ها را تشریح و تاکید کرده که این مشکلات باید حل شود زیرا پروازهای موجود پاسخگوی تقاضا نیست.
در دیدار اخیر، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با بیان اینکه زیرساخت های پروازی و فرودگاهی خوبی در استان داریم اما پروازها چندان به تعداد و پاسخگوی نیازها نیست ضمن اشاره به کار با اشاره به پنج فرودگاه فعال در استان کرمان اظهارداشت: شهر کرمان باوجود پروازهایی که انجام می شود اما توان پاسخ به تقاضای بالای هم استانی‌ها را ندارد.
استاندار کرمان در ادامه با اشاره به اینکه فرودگاه جیرفت با توجه به جمعیت یک میلیون نفری جنوب کرمان، مسافر خوبی دارد که باید تعداد پروازهای آن افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: فرودگاه بم نیز دارای مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود.
وی تاکید کرد: در مجموع کمبود پرواز در استان کرمان داریم زیرا تقاضاها برای دریافت بلیط بالاست.
بخش خصوصی ورود کند
اما در این دیدار رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه وضعیت هواپیمایی استان خیلی بهتر شده و شاهد رشد پروازها هستیم گفت: تعدادی از فرودگاه های استان مشکل دارند که در حال رسیدگی به آنها هستیم.
محمد محمدی بخش با اشاره به اینکه سال گذشته پرواز سوریه راه‌اندازی و استقبال خوبی از آن شد، بیان کرد: به دنبال این هستیم که صادرات و واردات را با استفاده از خطوط هوایی در کشور تقویت کنیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در فرودگاه کرمان با توجه به وجود مزار مطهر شهید سلیمانی که زیارتگاه مردم از کشورهای مختلف جهان است، بحث ترمینال خارجی را دنبال می کنیم که رفت و آمد با سهولت بیشتری انجام شود.
به گزارش ایرنا،وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود بخش خصوصی در بحث خرید هواپیما ورود پیدا کند و نگرانی در این زمینه نداشته باشند چراکه هواپیما به نام آنها ثبت می‌شود.
آنگونه که از صحبت های رییس سازمان سازمان هواپیمایی کشور بر می آید، مشکل اصلی در خرید و تعداد هواپیماهای فعال در استان است که پاسخگوی تقاضا نیست لذا باید این مهم با جدیت دنبال شود.
و امید می رود مسئولان با توجه به جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان کرمان و تقاضاهای مردمی برای خرید بلیط هواپیما، رفع این مشکل را با سرعت بیشتری در دستور کار خود قرار دهند تا این مشکل زیرساختی دیار کریمان زودتر رفع شود زیرا کرمان طی سال های اخیر به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور و جهان تبدیل شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7512
اخبار مرتبط
نظرات شما