• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
امارات؛ آوردگاه جدید چین و آمریکا در عرصه تکنولوژی

جبهه فناوری در جنگ ابرقدرت‌ها

ایالات متحده به ابوظبی اعلام کرده است که در مورد فناوری‌های نوظهور حساس، باید بین آنها و چین یکی را انتخاب کند...

زمانی که مشاور مرموز امنیت ملی امارات متحده عربی، شیخ طحنون بن زاید، در ماه ژوئن از کاخ سفید بازدید کرد، همتای آمریکایی او، جیک سالیوان، موضوع حساسی را مطرح کرد:  جی-42، یک شرکت هوش مصنوعی که توسط شیخ کنترل می‌شود و مقامات آمریکایی معتقدند. وسعت همکاری خود با چین را پنهان می‌کند.
به نوشته نیویورک‌تایمز، به طور عمومی، این شرکت رشد خیره کننده خود را با انتشار اخبار پیوسته اعلام کرده است. این شامل قراردادهایی با غول‌های دارویی اروپایی مانند آسترازنکا و یک قرارداد 100 میلیون دلاری با یک شرکت در سیلیکون ‌ولی آمریکا برای ساخت چیزی هستند که شرکت‌ها آن را «بزرگترین ابررایانه جهان» می‌نامند. ماه گذشته، جی-42 از همکاری با اوپن‌ ای‌آی، خالق چت‌جی‌پی‌تی خبر داد.
اما در کانال‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده آمریکا، گزارش‌های نگران‌کننده‌تری درباره این شرکت منتشر شده است. سی‌آی‌ای و دیگر آژانس‌های جاسوسی آمریکا هشدارهایی درباره همکاری جی-42 با شرکت‌های بزرگ چینی صادر کرده‌اند، شرکت‌هایی که مقامات آمریکایی آن‌ها را تهدیدی امنیتی می‌دانند، از جمله هواوی، غول مخابراتی که تحت تحریم‌های ایالات متحده است. مقامات آمریکایی نگرانند که جی-42 مسیر انتقال فناوری‌های پیشرفته آمریکایی به شرکت‌ها یا دولت چین باشد.
سی‌آی‌ای حتی پروفایل طبقه‌بندی شده‌ای از پنگ شیائو، مدیر اجرایی جی-42 تنظیم کرده، که در ایالات متحده تحصیل کرده و پس از کسب شهروندی امارات، از تابعیت آمریکایی خود انصراف داده است.
به گفته افراد آشنا، در جریان نشست کاخ سفید در ژوئن با شیخ طحنون و در دیگر گفتگوهای سال گذشته، دولت بایدن نگرانی‌هایی را در مورد رهبری این شرکت مطرح کرد و بر جی-42 فشار آورد تا روابط خود را با شرکت‌های چینی و آژانس‌های اطلاعاتی قطع کند. آمریکایی‌ها حتی به امکان اعمال تحریم‌ها علیه این شرکت اماراتی اشاره کرده‌اند.
مقامات آمریکایی به همتایان اماراتی خود گفته‌اند که امارات در مورد فناوری‌های نوظهور حساس، باید بین ایالات متحده و چین یکی را انتخاب کند.
جبهه فناوری در جنگ ابرقدرت‌ها
سال‌ها است که ایالات متحده در تلاش برای محدود کردن نفوذ چین در خاورمیانه بوده است و مقامات آمریکایی معتقدند تلاش‌های چین برای ساخت پایگاه‌های نظامی و فروش سلاح در منطقه یک نگرانی فوری امنیت ملی است. با این حال، امروز جبهه جدیدی در این تلاش وجود دارد: مقابله با جاه‌طلبی‌های چین برای کسب برتری در فناوری‌های پیشرفته جهان، از جمله هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، محاسبات کوانتومی، رایانش ابری، زیرساخت‌های نظارتی و تحقیقات ژنومی. جی-42 در مرکز این مبارزه قرار دارد.
این شرکت جواهری برای امارات متحده عربی است، کشوری که در حال ساخت صنعت هوش مصنوعی به عنوان جایگزینی برای درآمد نفت است. این کشور کوچک اما قدرتمند خاورمیانه، به رهبری رئیس جمهورش، شیخ محمد بن زاید، همچنین در حال ایجاد روابط نزدیکتر با چین و روسیه است، تا حدی برای کاهش وابستگی خود به ایالات متحده، شریک اصلی نظامی و تامین کننده تسلیحات امارات.
تلاش‌های آمریکا برای بررسی دقیق و محدود کردن فعالیت‌های جی-42 بخشی از جنگ جاسوسی گسترده‌تر آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده با چین است. با تشدید رقابت ابرقدرت‌ها، سیاست‌گذاران ایالات متحده به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات برای مقابله با تلاش‌های چین برای دستیابی به پیشرفت‌های فناوری که مزیت نظامی آمریکا را از بین می‌برد، تکیه می‌کنند.
جی-42 شامل یک صندوق سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری فناوری، یک مدل هوش مصنوعی به زبان عربی، یک پلت فرم استعدادیابی فناوری، یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی، یک برنامه توالی یابی ژنوم و موارد دیگر است. بر اساس گزارش بلومبرگ، سرمایه‌گذاری‌های جی-42 در خارج از کشور شامل خرید 100 میلیون دلاری سهام بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، اپلیکیشن محبوب رسانه‌های اجتماعی چینی است.
آقای شیائو، مدیر جی-42 در یک ویدیوی تبلیغاتی، گفت که او معتقد است که تأثیر هوش مصنوعی بر تمدن بشری «بسیار عمیق‌تر از آتش، برق یا حتی اینترنت خواهد بود».
علاوه بر همکاری با شرکت های چینی، جی-42 با شرکت‌های آمریکایی از جمله مایکروسافت و دل نیز قراردادهایی امضا کرده است. آقای شیائو برخی از شرکای آمریکایی خود را تحت تأثیر قرار داده است.
اندرو فلدمن، مدیر اجرایی سربراس، شرکت هوش مصنوعی که با جی-42 در پروژه ابررایانه شریک است گفت: «او یک رویاپرداز است. او باسواد و متفکر است. من کسی را پیدا کردم که یک دیدگاه مشترک با من داشت
شرکت سربراس علاوه بر همکاری با جی-42، چندین قرارداد با دولت ایالات متحده دارد، از جمله با آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی و وزارت انرژی.
شیخ طحنون، رئیس این شرکت، یکی از قدرتمندترین مردان امارات است. شیخ طحنون علاوه بر نظارت بر یک مجموعه شرکت مخفی به نام «هولدینگ بین المللی» - با ارزش‌ترین شرکت در بورس امارات - معاون حاکم امارت ابوظبی و رئیس یک صندوق دارایی 853 میلیارد دلاری است.
آقای شیائو مدتی است که بخشی از سرمایه گذاری‌های شیخ طحنون بوده است و چندین مورد از شراکت‌های گذشته آن‌ها زنگ خطر را در سازمان‌های جاسوسی آمریکا به صدا در آورده است. اطلاعات کمی در مورد سوابق آقای شیائو وجود دارد، که برای یک مدیر اجرایی یک شرکت برجسته نادر است.
سیتیزن‌گروپ، یک گروه دیده‌بان دیجیتال در دانشگاه تورنتو، درباره مجموعه شرکت‌های تحت کنترل شیخ طحنون تحقیق کرده و آن‌ها را «کلاس‌های تخصصی در ترکیب قدرت دولتی و تجارت» نامیده است.
در ژوئن 2020، آقای شیائو و رهبران اماراتی اعلام کردند که جی-42 با سینوفارم، غول دارویی چین، برای انجام فاز 3 آزمایش‌های بالینی واکسن کووید-19 همکاری می‌کند. در مارس 2021، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در بازدید از امارات اعلام کرد که جی-42 و سینوفارم این واکسن را در ابوظبی تولید خواهند کرد.
ورود به خاورمیانه
دولت چین قصد خود را برای گسترش ردپای اقتصادی و نظامی این کشور در خاورمیانه پنهان نکرده است. تعمیق روابط چین و امارات دلیلی برای نگرانی ویژه مقامات آمریکایی بوده است.
امارات به طور منظم میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکایی خریداری می‌کند، اما این کشور همچنین تمایل زیادی به خرید سخت افزار نظامی چینی نشان داده است.
دولت ترامپ روابط نزدیکی با رهبران اماراتی برقرار کرد، اما مقامات امنیت ملی نسبت به روابط رو به رشد امارات متحده عربی با چین محتاط بودند. این موضوع پس از موافقت ایالات متحده در سال 2020 برای فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-35 به امارات به عنوان امتیازی برای عادی سازی روابط با اسرائیل، بحث برانگیزتر شد.
مقامات آمریکایی سعی می‌کنند اطمینان حاصل کنند که فناوری‌های به کار رفته در آن جت‌ها به دست دشمنانشان نیفتد. در همین زمان، آژانس‌های ایالات متحده شروع به بررسی دقیق‌تر آقای شیائو و جی-42 کردند که دلیل آن نقش برجسته این شرکت در زمینه فناوری در امارات بود. جی-42 پس از عادی سازی یک دفتر در اسرائیل افتتاح کرد. (معامله F-35 در نهایت انجام نشد.)
در اوایل دولت بایدن، مقامات آمریکایی تصاویر ماهواره‌ای را به مقامات اماراتی نشان دادند که بر اساس آن استدلال می‌کردند که چین در حال ساخت یک پایگاه نظامی در این کشور است. مقامات آمریکایی می‌گویند که از آن زمان، امارات این پروژه را به حالت تعلیق درآورده است. مقامات اماراتی اصرار دارند که ساخت و ساز مربوط به یک بندر تجاری بوده است.
با این حال، مقامات سی‌آی‌ای سفرهای منظمی به ابوظبی داشته‌اند تا اطلاعات طبقه بندی شده‌ای را به امارات ارائه کنند که نگرانی‌های آمریکایی‌ها در مورد روابط امنیتی و فناوری بین چین و امارات را تقویت می‌کند.
به گزارش اقتصادنیوز ،در ماه ژوئن، تنها چند روز پس از اینکه مقامات کاخ سفید به طور خصوصی نگرانی‌های خود را در مورد جی-42 به رئیس امنیت ملی امارات مطرح کردند، آقای شیائو برای پنجمین سالگرد جی-42 در تالار شهر روی صحنه رفت.
در این رویداد که شرکت آن را «سوپر شارژ» نامید، آقای شیائو گفت که کار شرکت تازه شروع شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9647
اخبار مرتبط
نظرات شما