• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
فضای کار اشتراکی و همه چیز درباره آن‌؛

آدرس فضاهای کار اشتراکی در کرمان

فضاهای کار اشتراکی همان چیزی‌ست که در ابتدا و ادامه استارتاپ و کسب و کار شخصی‌تان به شما کمک می‌کند تا دیگر نگران بخش زیادی از هزینه‌های اولیه نباشید و در محیطی گرم و صمیمی به پیشرفت و برنامه‌ریزی کارتان فکر کنید...

در دورانی زندگی می‌کنیم که مخارج بسیار بالا رفته و برای عملی کردن ایده‌‌هایمان سرمایه فراوانی نیاز است. ایده‌هایی که تک تک ما به ذهن‌مان خطور کرده و دوست داریم کسب‌‍ و‌ کار خودمان را راه‌اندازی کنیم و از کار کردن برای دیگران، آن هم در قالب خشک و رسمی خسته شده‌ایم.
پس ناامید نباشید چون هنوز راهکارهایی هست که می‌توانید آن‌‌ها را بررسی کنید و در مسیر اجرایی کردن آرزوهایتان قدم بردارید. فضاهای کار اشتراکی همان چیزی‌ست که در ابتدا و ادامه استارتاپ و کسب و کار شخصی‌تان به شما کمک می‌کند تا دیگر نگران بخش زیادی از هزینه‌های اولیه نباشید و در محیطی گرم و صمیمی به پیشرفت و برنامه‌ریزی کارتان فکر کنید.
ما در اینجا سعی کرده‌ایم که پس از بررسی‌های صورت گرفته، مطلبی کاربردی برای تمام کسانی‌که رویکرد استارتاپی دارند، تهیه کنیم و به اشتراک بگذاریم. پس در ادامه باهم به این موضوع می‌پردازیم.
فضای کار اشتراکی چیست؟
فضایی را تصور کنید که چندین میز و صندلی و مبل راحتی در یک محیط صمیمی قرار دارد و هرکسی با سیستم شخصی خود، پشت میزی نشسته و مشغول به کار است و گاهی هم بخار چای و قهوه‌ای از لیوان‌ها بلند می‌شود.
کسانی که در کنار همدیگر مشغول به کار هستند. اما ممکن است در یک مسیر شغلی حرکت نکنند. شاید یکی فریلنسری باشد که از خانه ماندن خسته شده و تمرکز کافی در محیط خانواده نداشته، شاید کسی که در کنار هم نشسته یکی از اعضای استارتاپ تازه تاسیسی باشد که با انرژی زیاد برای پیشبرد برنامه‌هایشان تلاش می‌کند.
درواقع فضاهای کار اشتراکی (co-working) مکانی است برای افرادی با هر تخصصی که در جای دیگری استخدام نیستند و گرد هم می‌آیند و در عین تعامل، هرفردی کار خودش را می‌کند. این مفهوم چندسالی‌ست که در ایران و دیگر کشورها گسترش پیدا کرده و فضاهایی نیز برای آن شکل گرفته است.
فضای کار اشتراکی از کجا شروع شد؟
اگر بخواهیم یک تاریخچه خیلی کوتاه از این موضوع توضیح بدهیم، باید گفت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ میلادی دوران رشد چنین فضاهایی بوده و تقریبا هرسال دو برابر می‌شده است.
کسی هم که ایده چنین کاری را داد، براد نوبرگ بود که در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت فریلنسرهای مستقل را با ساختارهای فضای کار رسمی ترکیب بکند. نوبرگ معتقد بود که دفترهای خانگی غیراجتماعی و ناکارآمد هستند و باید محیطی را برای کارکنان فراهم کرد که در آن میز کار، نهار، مدیتیشن، ماساژ وجود داشته باشد.
مزایا و معایب فضاهای کار اشتراکی
هر محیط کاری ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارد. افراد براساس روحیه و شرایط شغلی خود، می‌توانند انواع متفاوتی از آن‌ را تجربه کنند.
برای آشنایی با مزایا و معایب فضاهای کار اشتراکی به این نکات توجه کنید.
۱)شبکه‌سازی
شما با قرار گرفتن در یک محیط جدید و آشنا شدن با کسانی که هرکدام مهارت و دانش مخصوص به خود را دارند، شبکه‌ ارتباطی گسترده‌ای پیدا می‌کنید که از طریق آن می‌توانید در مسیر اهداف فروش یا جذب نیرو یا تبادل ایده از آن‌ها استفاده کنید.
۲) کاهش هزینه‌ها
یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تیم‌های نوپا جذب چنین فضاهایی بشوند، کاهش و صرفه جویی در انواع هزینه‌هاست. از هزینه اجاره دفتر و مبلمان گرفته تا پول آب و برق و گاز و استهلاک تجهیزات. به همین علت گروه‌هایی که سرمایه زیادی برای شروع ندارند از فضاهای کار اشتراکی استفاده می‌کنند.
۳) صرفه جویی در وقت
قرار گرفتن در چنین محیطی، علاوه بر صرفه جویی مالی، از نظر زمانی که از شما هم گرفته می‌شود، بسیار کمک کننده است و می‌توانید مدیریت بهتری برای کسب‌وکار خود داشته باشید.
۴) امکانات بیشتر
شما دیگر نگران تامین وسایل داخلی شرکت خصوصی خودتان نیستید. در چنین محیط‌ کاری اشتراکی، میز، صندلی، اینترنت، پرینتر، اسکنر، نظافت و تعمیر و نگهداری فراهم است و دیگر دغدغه چنین موضوعاتی را ندارید.
۵) دسترسی آسان
معمولا این فضاها در جایی قرار دارد که در مرکز شهر باشند و به راحتی به آنجا برسید. همچنین امکانات و دسترسی آسان‌تر به مراکز شهری به بهبود شرایط کاری شما کمک فراوانی می‌کند.
۶) محیطی پویا و گرم
فکرش را بکنید پیش از این کارمند جایی بودید که قوانین و ساختاری سخت و خشکی داشت و تعامل مناسبی بین همکاران شکل نمی‌گرفت. قطعا اذیت کننده خواهد بود. اما برعکس این فضا محیطی پویا و گرم دارد که علاوه بر بالابردن شادابی روح و جسم و به دنبال آن بازدهی کار، انگیزه و اعتماد به نفس لازم را به شما منتقل می‌کند.
۷) اطلاع از رویدادها
به دلیل آنکه همکاران شما در حوزه‌های متفاوت مشغول به کار هستند. از رویدادها و همایش‌هایی مطلع هستند که شما به هر دلیلی آشنایی با آن‌ها ندارید. از این طریق با فضاهای روبه‌رو می‌شوید که پیش از آن تجربه نکرده بودید.
۸) ارتباطات برون سازمانی
شما در فضای کار اشتراکی علاوه بر ارتباطات درونی، می‌توانید بر روی شکل گیری ارتباطات برون سازمانی تمرکز کنید و از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرید. برای مثال افرادی که با شما کار می‌کنند، ممکن است با برخی از سازمان دولتی و خصوصی و سایر کسب‌وکارها ارتباط داشته باشند.
۹) تبادل تجربه
هم‌نشینی با آدم‌های مختلف با جهان بینی  و تخصص متفاوت باعث می‌شود چیزهایی را یاد بگیرید که ممکن بود برای رسیدن به آن‌ها وقت و پول بیشتری را صرف کنید. چون مسیری که طی شده، آزمون و خطاهای خود را پس داده و شما با استفاده از تبادل تجربیات، به پیشرفت خودتان کمک خواهید کرد.
۱۰) مانعی برای گوشه نشینی
بسیاری از کسانی که در محیط‌های کار اشتراکی فعالیت می‌کنند، دورکار یا فریلنسر هستند و دیگر از خانه ماندن و کافه رفتن خسته شده‌اند. پس به دنبال مکانی آرام و در عین حال در تعامل با دیگران هستند. این فضا به گسترش دوستی‌ها و ارتباطات کاری و غیرکاری زیادی منجر خواهد شد.
معایب و سختی‌های محیط‌های کار اشتراکی
به غیر از موارد مثبتی که گفته شد، ممکن است کسب‌و‌کارتان با آن درگیر شود و ترجیح بدهید در چنین فضاهایی کار نکنید.
-کار کردن چنین مکانی نیازمند این است که تمامی افرادی که آنجا هستند، درک درستی از محیط‌های کار اشتراکی داشته باشند و آنجا را قلمرو شخصی خود ندانسته و به تعامل مسالمت آمیز باور داشته باشد. اگر با کسانی همکار شوید که رفتار درستی در این باره نداشته باشند، به مرور زمان اذیت کننده خواهد شد.
با وجود قوانینی که در آنجا وجود دارد، به هر حال هرکسی در حال تلفن زدن و رسیدگی به کارهایش است و اگر به سروصداهای پیرامونی بسیار حساس باشید و به راحتی تمرکزتان گرفته می‌شود، کار کمی برای شما سخت‌تر است.
شما به هرحال در یک مکان اشتراکی در حال فعالیت هستید و آنچنان که باید حریم خصوصی رعایت نمی‌شود. درواقع برگزاری قرارهای کاری مهم و تماس‌های محرمانه با مشتری‌های حساس همگی در کنار دیگران صورت می‌گیرد.
کار کردن در چنین محیطی محدودیت زمانی و ساعت ورود و خروجی دارد و برای کسانی که به محدودیت زمانی پایبند نیستند و مدت‌هاست به دلیل علاقه شخصی و نوع کارشان مجبور هستند مرز زیادی بین کار و زندگی‌شان نباشد، این فضا آن را محدود و چارچوب‌مندتر می‌کند.
فضاهای کار اشتراکی در ایران
در ایران هم چندسالی است که فضای کار اشتراکی خود را در ادبیات کاری استارتاپ‌ها جا انداخته و درشهرهای مختلف کشور چنین مکان‌هایی وجود دارد.
فضای کار اشتراکی در کرمان
تگ: مرکز نوآوری و شتابدهی تگ باهدف ترویج فرهنگ نوآوری و توسعه ی زیست بوم کارآفرینی شکل گرفته است.
امکانات: امکان استفاده از محیط های ضد صدا برای مکالمات تلفنی (silent room)، اینترنت پرسرعت، میزکاری، کتابخانه، فناوری لازم برای کنفرانس ویدیویی و به اشتراک گذاری اطلاعات، دسترسی آسان به کافه فناوری، فضای استراحت، اتاق جلسات
آدرس: کرمان، خیابان شهید کامیاب، نبش کامیاب ۸، مرکز نوآوری و شتابدهی تگ
taradodgostar.ir@gmail.com
۴۹۷۱ ۳۲۲۲ ۳۴ (۰) ۹۸+
تعرفه:
به ازاء هر صندلی به مدت یک هفته در ماه ۱۵۰۰۰۰۰ ریال
به ازاء هر صندلی به مدت ۲ هفته در ماه ۲۵۰۰۰۰۰ ریال
به ازاء هر صندلی به مدت یک ماه ۳۵۰۰۰۰۰ ریال
لندیما: تیمی است که در تلاش است با ایجاد فضاهای جامعه‌ای از کارآفرینان و استارتاپی‌ها را در کنار همدیگر جمع کند.
امکانات: میز و صندلی، اتاق بازی، چای و قهوه، اینترنت پرسرعت
هزینه: پذیرش به صورت روزانه و هفتگی و ماهانه که از ۳۸ تا ۴۴۱ هزار تومان قیمت دارد.
آدرس: کرمان، خیابان شهید بهشتی، نبش کوچه شماره هشت، ساختمان اطلس ایرانیان، طبقه دو
۰۳۴۳۲۲۶۳۲۰۰
کلام آخر
فضاهای کار اشتراکی (coworking) برای افراد و تیم‌های مختلف کارکردهایی دارد که می‌تواند مهم‌ترین نکته آن را انگیزه گرفتن برای ادامه و ایده پردازی برای کسب‌و‌کارتان باشد. محیطی که همه افراد برای رسیدن به اهداف‌شان تلاش می‌کنند و می‌توانید با دنیاهای جدیدی آشنا بشوید. فضاهای کار اشتراکی در ایران نیز روز به روز درحال گسترش است و می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک شایانی بکند.


 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5883
اخبار مرتبط
نظرات شما