• جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024

  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024
نرخ بیکاری و سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از جمعیت بیکار؛

بی‌محلی بازار کار به دانشگاهیان

سهم بیکاران دانشگاهی از کل بیکاران افزایش یافته است به طوری که طی چهار سال گذشته در بهترین حالت نیز از هر 100 نفر بیکار 36 نفر دارای مدرک دانشگاهی بوده‌اند...

روند چهار ساله شاخص‌های بازار کار نشان می‌دهد که سهم بیکاران فارغ‌التحصیل‌ آموزش عالی از کل بیکاران کشور از بهار سال 98 تا بهار سال 1402 نوسان چشمگیری را تجربه نکرده است. این شاخص نشان می‌دهد که از هر 100 نفر بیکار در کشور، چند نفر از آن‌ها مدرک دانشگاهی دارند. کمترین رقم این شاخص در چهار سال گذشته مربوط به بهار سال 99 و بیشترین رقم آن مربوط به تابستان سال 98 است.
سهم بیکاران دانشگاه رفته از کل بیکاران در چهار سال گذشته هیچ‌گاه به کمتر از 36 درصد نرسیده است. روند چهار ساله نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر همزمان با کاهش این نرخ، سهم بیکاران دانشگاهی از کل بیکاران افزایش یافته است؛ بنابراین می‌توان گفت که بازار کار به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اعتنایی نکرده و شاغلان خود را از میان افراد دیگری انتخاب کرده است.
تابستان 98؛ بدترین فصل کاریابی دانشگاهیان
تغییرات شاخص‌های بازار کار از بهار 98 تا بهار 1402 نشان می‌دهد که سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی از کل جمعیت بیکار در تابستان 98 به 43.8 درصد رسیده که بیشترین رقم در چهار سال گذشته است. به عبارت دیگر، در تابستان 98 از هر 100 نفر بیکار، 43 نفر از آن‌ها دارای مدرک دانشگاهی بوده‌اند. به همین دلیل در بازه زمانی چهار سال گذشته، تابستان 98 بدترین فصل برای کاریابی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده است.
بهار سال 99 تنها زمانی بوده که سهم بیکاران دانشگاهی از کل بیکاران به 36 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، در بهار 99 از هر 100 نفر بیکار، 36 نفر از آن‌ها دانشگاه‌رفته بودند. اگرچه این کمترین رقم ثبت شده از بیکاری دانشگاهیان در چهار سال گذشته است اما همچنان آمار نامطلوبی در حوزه اشتغال به حساب می‌آید.
رکود کاری؛ گریبانگیر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر همزمان با کاهش نرخ بیکاری کل کشور، سهم بیکاران دانشگاهی از کل بیکاران افزایش یافته است. نرخ بیکاری کل کشور از 9.4 درصد در بهار 1400 به 8.2 درصد در پاییز 1401 رسیده بوده و در این مدت به طور مداوم کاهشی بوده است.
 این در حالی است که به طور همزمان، سهم بیکاران دانشگاهی از کل بیکاران کشور از 38.1 درصد در زمستان 1400 به 42.2 درصد در پاییز 1401 رسیده است. بنابراین می‌توان گفت که بازار کار در این بازه زمانی اقبالی به دانشگاه‌رفته‌ها نشان نداده و ظرفیت خود را برای شاغلان غیردانشگاهی آماده کرده است.
این اتفاق بهار امسال نیز تکرار شده است. به طوری که همزمان با کاهش نرخ بیکاری کل کشور در بهار 1402، سهم بیکاران فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران افزایش یافته است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8141
اخبار مرتبط
نظرات شما