• شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 11 May 2024

  • شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 11 May 2024
گزارش پایش محیط کسب‌وکار در فصل بهار 1402منتشر شد

محیط کسب و کار کرمان؛ همچنان نامساعد

نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار کشوردر فصل بهار منتشر شد. بر اساس این پیمایش با وجود اینکه شرایط استان کرمان اندکی رو به بهبود گذاشته اما همچنان در شمار استان های دارای محیط نامساعد کسب و کار است...

گزارش «اقتصاد کرمان» می افزاید:در این پیمایش 4768 واحد از کل کشور که 176 واحد ان از استان کرمان بوده اند به عنوان نمونه مشارکت داشته اند. نرخ پاسخگویی یا میزان مشارکت در این پیمایش در بهار سال جاری در استان کرمان 59 درصد بوده است.
بر اساس این گزارش، شاخص استانی محیط کسب و کار در استان کرمان از 80/5 در سال 96 در یک روند پر فراز و نشیب و رو به بهبود به 33/6 در سال 1401 رسیده است. در ادامه این مسیر شاخص استانی در کرمان در بهار 1402 به 03/6 رسیده است.
نتایج ارزیابی طرح پایش در بهار 1402نشان می‌دهد که از منظر وضعیت مؤلفه‌های محیط کسب وکار، استان‌های مرکزی، زنجان و آذربایجان غربی دارای محیط کسب وکار مساعدتری نسبت به سایر استان‌ها بوده‌اند.
نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار
نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار کشور در فصل بهار از اندکی بهبود در این شاخص حکایت دارد؛ اما باوجود این اتفاق، ظرفیت فعالیت واقعی بنگاه‌های اقتصادی حاضر در این پایش نسبت به فصل قبل 3.1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از پایش ملی محیط کسب‌وکار کشور در بهار 1402، از اندک بهبود این شاخص و رسیدن آن از 6.11 در زمستان به 6.05 در بهار حکایت دارد (نمره بدترین ارزیابی 10 است).
بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در بهار 1402، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.
بررسی یافته‌های پایش ملی محیط کسب‌وکار کشور در بهار 1402 نشان می‌دهد که در این فصل استان‌های مرکزی، زنجان و آذربایجان غربی به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.
نکته قابل توجه اینکه بر اساس یافته‌های طرح، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در فصل بهار 1402 معادل 41.12 درصد بوده که نسبت به زمستان سال گذشته (44.22 درصد) کاهش 3.1 واحد درصدی داشته است.
همچنین بررسی وضعیت محیط کسب‌وکار به تفکیک بخش‌های اقتصادی حاکی از این است که در بهار 1402، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات (6.06) در مقایسه با بخش‌های صنعت (5.95) و کشاورزی (5.98) نامناسب‌تر ارزیابی شده است.
در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های «املاک و مستغلات»، «آموزش» و «استخراج معدن» دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را داشته‌اند و رشته فعالیت‌های «اطلاعات و ارتباطات»، «فعالیت حرفه‌ای، علمی و فنی» و «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور تجربه کرده‌اند.
 محیط کسب‌وکار بر اساس نظریه کارآفرینی شین
 بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب‌وکار ایران در بهار 1402، عدد 6.16 (عدد 10 بدترین ارزیابی است) به دست آمده‌است که بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (زمستان 1401 با میانگین 6.23) است. میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد 6.46 است که در ارزیابی فصل گذشته عدد 6.55 حاصل شده‌بود و میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد 5.91 است که در فصل گذشته عدد 5.97 ارزیابی شده بود.
بر این اساس، محیط حقوقی و قانونی با عدد 5.33 و محیط مالی با عدد 8.24 به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده‌اند. لازم به ذکر است که شاخص شین به دلیل در نظر گرفتن وزن عوامل مختلف در محاسبه، از دقت بیشتری نسبت به شاخص کل کشور برخوردار است.
بهبود محیط کسب و کار یکی از مطالبات اصلی و قدیمی فعالان بخش خصوصی است و بر همین اساس، تشکل‌هایی که نمایندگای بهش‌های مختلف را برعهده دارند، به‌خصوص اتاق ایران که تشکل‌ تشکل‌هاست، همواره برای به نتیجه رسیدن این مطالبه تلاش کرده‌اند. در بهار 1402 نیز اقداماتی برای رفع موانع کسب‌وکار انجام شده که در ادامه فهرستی از آنها را مشاهده می‌کنید.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8308
اخبار مرتبط
نظرات شما