• سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024

  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024
فصل جدید کاوش‌ها در کُنارصندل نیازمند تخصیص اعتبار؛

گنجینه رها شده

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اهمیت آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی تپه کُنارصندل گفت: این مساله در گرو همکاری فرمانداری جیرفت و تخصیص مالی است...

مجتبی شفیعی اظهار داشت: با توجه به ابلاغ تخصیص‌های ۶ ماهه سال مالی ۱۴۰۲، متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی امکان عقد قرارداد و آغاز کاوش و مطالعات تپه کنارصندل جیرفت فراهم نشده است.
وی افزود: امید است در ماه‌های آتی با تامین منابع مالی و همکاری فرمانداری، شورای شهر و شهرداری جیرفت این کاوش‌ها از سر گرفته شود.
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تصریح کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی اعتبار دائمی ندارد و برای تامین هزینه‌های کاوش و حفاظت از آثار کشف شده، نیاز به اعتبار است.
شفیعی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کاوش‌های مشترک خوبی بین "دانشگاه‌ توبینگن آلمان" و "دانشگاه جیرفت" انجام شده است که امیدواریم این فعالیت‌ها دوباره آغاز شود.
به گزارش ایرنا محوطه‌های تاریخی جیرفت که در طول هزاره‌های سوم پیش از میلاد آثار ارزشمندی را در خود جای داده جزو غنی ترین محوطه‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود.
یکی از بقایای این تمدن عظیم تپه کنارصندل است که در ۳۰ کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد و با نام تپه کنارصندل جنوبی و شمالی شناخته می شود. این ۲ تپه در فاصله چند کیلومتر از هم قرار دارند و ارتفاعشان به ترتیب ۱۳ و ۲۱ متر است.
از تپه کنارصندل آثار تاریخی متعددی یافت شده است که همه‌ این آثار شامل مجسمه ‌هایی از جنس مفرغ، سفال‌های منقوش، ساده و زیورآلات در موزه باستان شناسی جیرفت نگهداری می‌شود.
طی سال های اخیر فعالان و علاقه‌مندان حوزه میراث فرهنگی در جنوب استان کرمان از کم‌توجهی به این حوزه در منطقه گلایه مندی کرده اند و ادامه کاوش های باستان شناسی و ساماندهی در محوطه باساانی کنارصندل از مهمترین مطالبات آنها محسوب می شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9807
اخبار مرتبط
نظرات شما