کدام خودروی چینی بیشتر مورد غضب متقاضیان قرار گرفت؟
قهر مشتریان با خودروهای چینی
قیمت بازاری خودرو در تیر سال جاری با افت همراه بود. قیمت محصولات برندهای چینی که توسط شرکت های خودروساز خصوصی مونتاژ می شوند نیز از این قاعده مستثنی نبود و افت قیمت را در کارنامه ثبت کردند...
به نظر می رسد جنجال بر سر قیمت محصولات مونتاژی که میان شورای رقابت و مدیران خودروساز خصوصی در جریان بود روی کاهش قیمت محصولات مونتاژی اثر گذار بود. محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی در تیر 1402 در بازار با افت قیمت همراه بودند. بخشی از این افت قیمت محصولات برندهای چینی حاضر در بازار از شرایط حاکم بر بازار خودرو تاثیر گرفته است. اما نقش جدال شورای رقابت و مدیران خودروساز خصوصی را نیز نمی توان در این زمینه کمرنگ دانست. البته ورود رییس دولت سیزدهم به بحث قیمت گذاری خودروهای مونتاژی و انتقاد از شیوه قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی به نوعی ته دل دارندگان خودروهای مونتاژی را در بازار خالی کرد. بخشی از فروشندگان از ترس بازگشت قیمت کارخانه ای خودورهای مونتاژی به قیمت های ابتدایی (قیمت های اعلامی در 17 اردیبهشت امسال) شورای رقابت و افت قیمت بازاری خودروی در اختیار خود ترجیح دادند به نوعی به پیشواز کاهش قیمت بروند و خودروهای خود را با قیمت های کمتر به بازار عرضه کنند. البته همچنان انتقاد از قیمت های اعلامی شورای رقابت در 17 تیر سال جاری ادامه دارد و هفته گذشته سخنگوی دولت از شورای رقابت خواست با توجه به شعار سال مبنی بر مهار تورم، فرمول قیمتی خود را به گونه ای تنظیم کند که در راستای شعار سال باشد. اما داده های کارنامه نشان می دهد در میان محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی KMC J7 محصول کرمان موتور طی یک ماهه تیر 17 درصد از قیمت خود را در بازار از دست داد. این خودروی سدان در ابتدای اولین ماه تابستان 1402 با قیمت حدود یک میلیارد و 740 میلیون تومان داد و ستد می شد اما انتهای تیر این محصول برند چینی جک با کاهش قیمتی حدود 290 میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و 450 میلیون تومان رسید. بنابراین افت قیمت 17 درصدی را در کارنامه ثبت کرد. دو محصول تولیدی گروه بهمن یعنی فیدلیتی پرایم هفت نفره و فیدلیتی پرایم 5 نفره نیز حدود 15 درصد از قمیت خود را در تیر سال جاری از دست دادند. فیدلیتی پرایم 7 نفره در ابتدای چهارمین ماه از سال جاری با قیمت حول و حوش یک میلیارد و 910 میلیون تومان قابل خریداری بود اما در انتهای همان ماه، همانند KMC J7، کاهشی نزدیک به 290 میلیون تومانی را به خود دید و با قیمت یک میلیارد و 620 میلیون تومان در بازار حضور داشت. مدل پنج نفره همین خودرو نیز در ایتدای تیر امسال با قیمتی حدود یک میلیارد و 860 میلیون تومان قابل خریداری بود اما این خودرو در انتهای تیر افت قیمتی حول و حوش 270 میلیون تومانی را به خود دید و فروشندگان حاضر بودند در ازای دریافت مبلغی حدود یک میلیون و 590 میلیون تومانی نیز خودروی در اختیار خود را به مشتریان واگذار کنند. ریسپکت نیز کمتر افت قیمت را به خود دید و طی یک ماهه تیر تنها هفت درصد قیمت خود را از دست داد. این خودروی سدان محصول بهمن موتور در ابتدای فصل تابستان با قیمتی حدود یک میلیارد و 345 میلیون تومان در دسترس متقاضیان بود. اما در انتهای تیر مشتریان می توانستند با پرداخت مبلغی حول و حوش یک میلیارد و 250 میلیون تومان این خودرو را سوار شوند. به گزارش اکو ایران،به نظر می رسد تا زمانی که جدال بر سر قیمت خودروهای مونتاژی پایان نگیرد یک بم دو هوای قیمت خودروهای مونتاژی در بازار ادامه دار باشد و نمودار قیمت این خودروها روند سینوسی به خود بگیرد.