• شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 27 July 2024

  • شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 27 July 2024
کرمان پیش قدم شد؛

افتتاح انجمن خیران میراث‌فرهنگی کرمان

انجمن خیران میراث‌فرهنگی استان کرمان با حضور برخی مسئولان این وزارتخانه آغاز به کار کرد تا امیدها برای اعتلای هرچه بیشتر میراث غنی فرهنگی و تاریخی دیار کریمان بیشتر شود...

در این مراسم فریدون فعالی، مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل پیشین میراث کرمان با اشاره به اهمیت تبیین وظیفه ملی در پاسداشت میراث‌فرهنگی افزود: کرمان از استان‌های پیشرو در فعالیت خیران میراث‌فرهنگی بوده و شروع فعالیت رسمی انجمن در استان زمینه حضور عاشقان این حوزه در داخل و خارج کشور را فراهم می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ احکام رییس، نایب رییس و اعضای انجمن از طرف معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، راه‌اندازی، تعریف و تشکیل ساختار برای حرکت روبه جلو در جلب نظر افکارعمومی به خصوص خیران در حفاظت از میراث‌فرهنگی آماده می‌شود.
فعالی تصریح کرد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی سازمانی مردم‌نهاد، غیرانتفاعی و غیردولتی است که اهدافی چون ایجاد زمینه مشارکت و جلب سرمایه برای مرمت، احیا و ساماندهی میراث‌فرهنگی، مشارکت در راه‌اندازی موزه، پاسداری از میراث ناملموس، تشکیل بانک آماری خیران، تشکیل بانک اطلاعاتی بناهای تاریخی و حفظ و احیای میراث در خطر را دنبال می‌کند؛ هرچند این انجمن ملی با حضور ایرانیان مقیم خارج کشور به سمت بین‌المللی شدن در حرکت است.
پیشگامان حوزه حفاظت و احیا میراث‌فرهنگی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان نیز گفت: خیران میراث‌فرهنگی از خانواده میراث به شمار می روند و پیشگامان حفاظت، ساماندهی و حراست میراث ملموس و ناملموس استان هستند.
سعید شاهرخی افزود: دارایی کرمان در بخش میراث‌فرهنگی متنوع و بی‌پایان بوده و قسمت میراث ملموس، ناملموس، منقول و غیرمنقول انجمن خیران، الگوی شایسته در حفظ و اشاعه میراث‌فرهنگی استان است.
به گزارش ایرنا،مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان بیان کرد: با حضور خیران میراث‌فرهنگی کرمان به جایگاه شایسته خود دراین حوزه خواهد رسید و کرمان در احیا و حفظ آثار تاریخی از طرف بخش خصوص پیشران بوده و شعار انجمن خیران با عنوان « شما یار دیار امروزید و یادگار ماندگار فردا » سرلوحه خیران استان کرمان است.
استان کرمان ۱۰ اثر ثبت جهانی و بیش از ۷۰۰ اثر ملی دارد؛ این درحالی است که هنوز آثار بسیاری شایسته ثبت ملی و حتی جهانی هستند.
ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم، کاروانسراهای گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11706
اخبار مرتبط
نظرات شما