• جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ -
  • 22 November 2024

  • جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ -
  • 22 November 2024
آمازون رقیب جدی مایکروسافت و گوگل می شود؟

دونده تازه‌نفس ماراتن هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به چنان عرصه رقابتی و جذابی تبدیل شده است که بدون شک باید منتظر ورود بازیگران تازه به آن باشیم. حالا اما همچنان رقابت اصلی میان غول‌های تکنولوژی جدی‌تر است...

هوش مصنوعی به چنان عرصه رقابتی و جذابی تبدیل شده است که بدون شک باید منتظر ورود بازیگران تازه به آن باشیم. حالا اما همچنان رقابت اصلی میان غول‌های تکنولوژی جدی‌تر است. در حالی که این روزها دو شرکت بزرگ مایکروسافت و گوگل با اشتیاق و البته سرمایه بیشتری رقابت در حوزه هوش مصنوعی را دنبال می‌کنند، اما گویا غول تجارت الکترونیکی جهان هم در تلاش است تا سرمایه‌گذاری خود در این حوزه را افزایش دهد که این نشان از تمایل این شرکت به توسعه در این حوزه و البته کسب سهم خود از این بازار است. به این ترتیب ظاهرا آمازون در روز پنج‌شنبه در گزارشی از افزایش سرمایه‌گذاری خود در هوش مصنوعی همزمان با تلاش شرکت‌های فناوری بزرگ برای بهره‌برداری بیشتر از این تکنولوژی در حال رشد، خبر داده است.
بر اساس داده‌های کارگزاری LSEG، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های این غول تجارت الکترونیک که بیشتر برای ساخت زیرساخت‌های ابری و هوش مصنوعی مولد صرف می‌شوند، در سه ماهه دوم ۴۳ درصد افزایش یافته و به ۱۶.۴۱ میلیارد دلار برسد. این ارقام نشان‌دهنده افزایش ۱.۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های آمازون در این حوزه نسبت به سه ماه قبل هستند. همچنین انتظار می‌رود که این سرمایه‌گذاری‌های سنگین بر سود آمازون فشار بیاورد و بر منافع ناشی از کاهش هزینه‌ها و کارآیی زنجیره تامین که به سودآوری واحد خرده‌فروشی کمک می‌کند، غلبه کند.
کسب‌و‌کار خدمات وب آمازون (AWS) که بازوی ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری این شرکت است، مدت‌هاست که حاکمیت بی‌چون و چرای بازار رایانش ابری را در اختیار داشته است. با این حال اما در سه ماهه اخیر و پس از اینکه شرکت سازنده ویندوز، یعنی مایکروسافت، خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را برای بازوی ابری آزور خود عرضه کرد، AWS آمازون با رقابت سختی از سوی مایکروسافت مواجه شده و احتمالا به همین دلیل ناچار شده است تا اقدامات جدی‌تری برای پیروزی در این رقابت انجام دهد. در مقابل آمازون با شرکت‌هایی مانند آنتروپیک (Anthropic) همکاری خود را آغاز کرده و اعتبارات رایگانی را به استارت‌آپ‌ها ارائه کرده است که هزینه استفاده از الگوهای اصلی هوش مصنوعی را پوشش می‌دهد تا به این ترتیب سهم بازار پلتفرم هوش مصنوعی Bedrock خود را افزایش دهد. آمازون همچنین در ماه مه ‌امسال مدیر جدیدی را برای واحد AWS معرفی کرد.
مایکروسافت و آلفابت، شرکت مادر گوگل نیز در اوایل ماه ژوئیه اعلام کردند که حتی اگر رسیدن به سود حاصل از توسعه هوش مصنوعی بیشتر از آنچه سرمایه‌گذاران امیدوار بودند طول بکشد، آنها سرمایه‌گذاری‌های خود در این حوزه را ادامه خواهند داد. این موضوع باعث شده است که سهام غول‌های تکنولوژی که ارزش‌های آنها در سال جاری با وعده رشد هوش مصنوعی افزایش یافته است، تحت تاثیر قرار بگیرند. هزینه سرمایه‌گذاری آمازون قطعا به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بن بارینگر، تحلیلگر شرکت مشاور سرمایه‌گذاری Quilter Cheviot، در این مورد می‌گوید: «نرخ پذیرش و به‌کارگیری هوش مصنوعی کند بوده و بیشتر به سمت شرکت‌های کوچک‌تری متمایل شده است که در شرایط نرخ بهره بالا با مشکل مواجه شده‌اند. ما انتظار داریم که AWS در آینده نه چندان دور شروع به سرعت بخشیدن به توسعه هوش مصنوعی خود کند.»
در واقع نمود بیرونی افزایش سرمایه‌گذاری‌های آمازون در حوزه هوش مصنوعی و تلاش آن برای ورود جدی به بازار را در روند رشد قیمت سهام این شرکت هم می‌توان به خوبی مشاهده کرد. به این ترتیب است که قیمت سهام شرکت آمازون در سال جاری تا حالا حدود ۲۳ درصد افزایش یافته. البته قیمت سهام این شرکت از روز هشتم ژوئیه، یعنی زمانی که به یک رکورد تازه رسید، بیش از ۶ درصد سقوط کرده است. بر اساس داده‌های LSEG، رشد بازوی رایانش ابری آمازون، یعنی AWS، احتمالا مشابه سه ماهه قبل روی رقم کمی بیش از ۱۷ درصد باقی مانده است. اما تحلیلگران مورگان استنلی می‌گویند: «AWS باید بیش از ۱۸ درصد رشد کند تا به سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب هوش مصنوعی نسبت به توانایی این بخش برای ایجاد رشد بالای این حوزه نوظهور از طریق دور جدید سرمایه‌گذاری سنگین اطمینان دهد.»
با این اوصاف و در نتیجه افزایش مخارج انتظار می‌رود که رشد حاشیه سود ناخالص آمازون در سه‌ماهه آوریل تا ژوئن به ۱.۳ درصد کاهش یابد. این در حالی است که حاشیه سود ناخالص این شرکت در سه‌ماه گذشته ۲.۶ درصد و میانگین آن در دو سال گذشته ۲.۷ درصد بود. در بحبوحه بروز نشانه‌هایی از کاهش گسترده‌تر در هزینه‌های مصرف‌کننده و برخی رقابت‌ها از سوی بازیگران چینی جدید و با رشد سریع مانند Temu و Tiktok Shop که بیشتر خریداران آمریکایی را جذب می‌کنند، رشد کسب‌وکار خرده‌فروشی شرکت آمازون در منطقه آمریکای شمالی احتمالا در فاصله سال‌های آوریل و ژوئن، نسبت به ۱۲.۳ درصد در سه‌ماهه ژانویه تا مارس، به ۸درصد کاهش یافته است.
در نهایت انتظار می‌رود که کل درآمد آمازون تا پایان نیمه اول سال جاری میلادی با ۱۰.۶ درصد رشد، به ۱۴۸.۵۶ میلیارد دلار برسد که در واقع کندترین رشد آن در پنج فصل اخیر است. با این حال کارشناسان آمازون را دونده تازه‌نفس ماراتن هوش مصنوعی در میان غول‌های تکنولوژی می‌دانند و معتقدند که با افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در زمینه توسعه هوش مصنوعی، انتظار می‌رود که به زودی شاهد سهم‌گیری غول تجارت الکترونیک جهان از این بازار نوظهور فناوری باشیم؛ موضوعی که احتمالا چندان به مذاق مایکروسافت و گوگل خوش نخواهد آمد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11794
اخبار مرتبط
نظرات شما