• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
چین چگونه می‌خواهد با آمریکا رقابت کند؟

سانسور چینی به هوش مصنوعی رسید

تاکنون، ده‌ها میلیون نفر از ما «ChatGPT» را آزمایش کردیم، اما تعداد کمی در مورد لذت استفاده از رقیب چینی آن نوشتند. اکنون که تعداد انگشت شماری را امتحان کرده‌ام، می‌توانم بگویم که مانند هر چیز دیگری در اینترنت چینی، نرده‌های حفاظت و سانسور سخت در اینجا هم پا برجاست...

گاهی اوقات راه‌هایی برای دورزدن سانسور با استفاده از وجود داشته، مثل برنامه کلاب‌هاوس جایی که سانسورچی‌های پکن وقت گذاشتند تا مکالمات ناخوشایند را متوقف کنند؛ اما در چت بات‌های هوشمند، سانسور در ساختار آن وجود دارد.
سرویس‌های هوش مصنوعی دولت باید قبل از راه‌اندازی یک بررسی امنیتی را پشت سر بگذارند و شرکت‌ها نیز تمایل چندانی به ردکردن خط قرمز‌های پکن ندارند.
در بین ربات‌هایی که امتحان کردم، صحبت درباره برخی موضوعات به طور کلی غیرمجاز است، اگرچه عملکرد متفاوتی در زبان‌های مختلف دارد که نشان می‌دهد هنوز الگوی روشنی برای نحوه اجرای سانسور وجود ندارد.
یک مکالمه در نرم‌افزار وی چت با یک ربات به زبان چینی داشتم که بر اساس «OpenAI» ساخته شده بود. این ربات به معنای واقعی کلمه من را از پرسیدن سؤالات بی‌ضرر مثل نام‌بردن رهبران چین و آمریکا و سؤالات ساده‌ای مثل «تایوان چیست؟» منع کرد؛ حتی تایپ کلمه «شی جین‌پینگ» هم در آن غیرممکن بود.
پس از یک بحث طولانی که این بار به زبان انگلیسی با یک ربات داشتم به من گفت که نحوه برنامه‌ریزی آن اجازه بحث درباره محتوای حساس سیاسی پیرامون دولت یا حزب کمونیست چین را نمی‌دهد. وقتی از ربات پرسیدم که چه موضوعاتی شامل این سانسور‌ها می‌شوند مواردی از جمله سانسور شدید اینترنت چین و حتی تظاهرات میدان «تیان آن من» را فهرست کرد.
چت بات دیگری به نام «SuperAI» داشتم که گفتگوی ما را این‌گونه آغاز کرد: لطفاً توجه کنید که من از پاسخ به سؤالات سیاسی مربوط به سین کیانگ، تایوان یا هنگ‌کنگ معذور هستم.
تازه‌کارهای چینی در عرصه هوش مصنوعی با مسیر سختی مواجه شده‌اند و سعی دارند تا بین بهبود محصول خود و کنترل دقیق خروجی آن تعادل مناسبی برقرار کنند. این سیستم‌های هوش مصنوعی ذاتاً خلاق هستند، و شرکت‌ها تنها می‌توانند برخی کلمات کلیدی حساس یا موضوعات بحث ‌برانگیز را فیلتر کنند
ممکن است کاربران سمج راه‌هایی برای دورزدن این کدها پیدا کنند؛ اما قانون‌گذاران کشور قبلاً اعلام کرده‌اند که مسئولیت آن عمدتا بر عهده ارائه‌دهندگان پلتفرم خواهد بود. چت‌ بات‌های این کشور مجبورند تا حواسشان را به چاله‌های سیاسی بدهند و محدودیت‌های گسترده می‌تواند راه نوآوری و استفاده از این فناوری را ببندد.
هوش مصنوعی در آینده به مرکز رقابت ایالات متحده و چین در حوزه تکنولوژی بدل خواهد شد؛ اما این کشور با چت باتی که حتی نمی‌تواند به برخی سوالات پاسخ دهد چه‌گونه می‌خواهد با آمریکا رقابت کند؟
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7248
اخبار مرتبط
نظرات شما