• سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024

  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024
بررسی ترتیبات حکمرانی هوش مصنوعی؛

شورای حکام «هوش مصنوعی» ایجاد می‌شود؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه از پیشنهاد برخی مدیران هوش مصنوعی برای ایجاد یک نهاد بین‌المللی دیده‌بان هوش مصنوعی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) حمایت کرد...

از شش ماه پیش که «چت جی‌پی‌تی» راه‌اندازی شد، عموم را مجذوب خود کرد و به سریع‌ترین برنامه در حال رشد در تمام دوران تبدیل شد. هوش مصنوعی همچنین به دلیل توانایی خود در ایجاد تصاویر ساختگی و جعلی و سایر اطلاعات نادرست به کانون نگرانی تبدیل شده است.
گوترش به خبرنگاران گفت: "زنگ‌ خطر درباره جدیدترین شکل هوش مصنوعی - هوش مصنوعی مولد – به صدا درآمده‌. ما باید این هشدارها را جدی بگیریم
او اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان سال، کار خود را بر روی یک نهاد مشورتی معطوف به موضوع هوش مصنوعی در سطح بالا آغاز کند تا به طور منظم ترتیبات حکمرانی هوش مصنوعی را بررسی کند و توصیه هایی را در مورد اینکه چگونه موضوعات مربوط به هوش مصنوعی می تواند با حقوق بشر، حاکمیت قانون و خیر عمومی هماهنگ شوند، ارائه دهد.
وی روز دوشنبه افزود: «من موافق این ایده هستم که ما می توانیم یک آژانس هوش مصنوعی داشته باشیم؛ با الهام از آنچه آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز است
گوترش گفت که چنین مدلی می تواند «بسیار جالب» باشد، اما خاطرنشان کرد که «تنها کشورهای عضو می‌توانند آن را ایجاد کنند، نه دبیرخانه سازمان ملل». آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین در سال 1957 ایجاد شد و استفاده ایمن و صلح آمیز از فناوری‌های هسته‌ای را در حالی که ناظر بر نقض احتمالی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است، ترویج می کند. این آژانس دارای 176 کشور عضو است.
اوپن‌ال، خالق چت جی‌پی‌تی، ماه گذشته گفت که نهادی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند محدودیت‌هایی را برای استقرار، بررسی انطباق با استانداردهای ایمنی و پیگیری استفاده از توان محاسباتی اعمال کند.
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز از این ایده حمایت کرده و گفته است که می خواهد بریتانیا خانه مقررات ایمنی جهانی هوش مصنوعی باشد. بریتانیا قرار است در اواخر سال جاری میزبان نشستی در مورد چگونگی اقدامات هماهنگ بین‌المللی برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی باشد.
گوترش گفت که از طرح نشست سران در بریتانیا حمایت می کند، اما گفت که باید بیش از هر چیز "کار جدی" انجام شود. او گفت که قصد دارد در روزهای آینده یک هیئت مشورتی علمی متشکل از کارشناسان هوش مصنوعی و دانشمندان ارشد آژانس‌های سازمان ملل را منصوب کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7634
اخبار مرتبط
نظرات شما