• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
پس از تپسی، فیلیمو به سراغ بورس آمده است؛

از عرضه سهام استارتاپ ها در بورس چه خبر؟

سال 1401 سال عرضه سهام نخستین شرکت استارتاپی ایران در بورس بود. نهم خردادماه ضوابط پذیرش این شرکت ها در بورس اعلام شد و در همین ماه، عرضه اولیه تپسی در ساعت 9 صبح 24اُمین روز به سرانجام رسید. حالا اخباری از تامین مالی فیلیمو از بورس منتشر شده است...

فیلیمو برای نخستین بار از بازار سرمایه تامین مالی می کند. رقم این تامین مالی 300 میلیارد تومان اعلام شده است و قرار است این شرکت با انتشار اوراق مرابحه این میزان سرمایه را جذب کند. از نکات مهم درباره انتشار این اوراق در نظر گرفتن بانک اطلاعاتی به عنوان دارایی به عنوان مبنای این جذب سرمایه است. به گزارش پیوست «این اوراق با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان از تاریخ  ۲۹ آذرماه به مدت سه روز در فرابورس ایران پذیره‌نویسی خواهد شد. دوره عمر اوراق چهار سال و سود اسمی آن سالانه ۱۸ درصد است.».
 قرار بود فیلیمو در سال 1400 سهام خود را در بورس عرضه کند. اما تا امروز از جمع پنج استارتاپ از جمله دیجی کالا، دیوار و اسنپ برای عرضه سهام در بورس، تنها تپسی موفق به انجام این کار شده است، و فیلیمو هم قرار نیست سهامش را در بورس عرضه کند.
سهام تپسی پس از  عرضه اولیه خردادماه، در هفته سوم مهرماه سال جاری در مرحله دوم در بورس عرضه شده است. در مرحله دوم از عرضه اولیه سهام تپسی 260 میلیون سهام این شرکت در کمتر از 8 دقیقه به فروش رفت. این عرضه اولیه که به طور پذیره نویسی انجام شده، در جمع سریع ترین پذیره نویسی های فرابورس قرار گرفته است.
 در 18 مهرماه 470 فرد حقیقی و 17 شخصیت حقوقی سهام تپسی را خریده اند. پیش از این در خردادماه 58 میلیون سهم تپسی معادل 5 درصد از سهام این شرکت و به قیمت 939 تومان در فرابورس عرضه شده بود اما این قیمت در مهرماه به 498 تومان تغییر کرد.
انتشار صورت های مالی تپسی در آذرماه سال جاری نشان داد سود هر سهم 664 درصد رشد کرده است. تپسی در نیمه نخست سال جاری، بیش از  ۷/ ۲۵۷‌میلیارد تومان درآمد عملیاتی و ۷/ ۲۰میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۴۰ و ۱۵۳۳‌درصدی روبه‌رو شده است. این شرکت در این مدت بالغ بر ۸۴ ریال سود برای هر سهم محقق کرده که در مقایسه با مدت مشابه قبل، رشدی ۶۶۴‌درصدی را نشان می دهد.

به گفته میلاد منشی پور، تپسی چهارمین تاکسی آنلاین در دنیاست که سهامش را در بورس عرضه کرده است. تا کنون دو شرکت آمریکایی و یک شرکت روسی بورسی شده اند. به گفته منشی پور تپسی از تامین سرمایه از بازار سرمایه برای توسعه زیرساخت های شرکت استفاده می کند. هم چنین از دیگر پیامدهای مهم عرضه سهام استارتاپ هایی مثل تپسی و فیلیمو در بورس، شفافیت هرچه بیشتر این شرکت ها در جریان معامله سهام آن هاست
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5998
اخبار مرتبط
نظرات شما