• سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ -
  • 02 July 2024

  • سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ -
  • 02 July 2024
آیین تقدیر از آثار منتخب برگزار شد؛

معرفی نماهای برگزیده ساختمانی در کرمان

نخستین «مسابقه برترین نمای ساختمان‌های مسکونی و ویلایی» شهر کرمان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد...

آیین تقدیر از آثار منتخب نخستین «مسابقه نماهای ساختمان در بخش نماهای اجراشده مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی»، برگزار شد.
شهردار کرمان، ظهر امروز، نهم تیرماه، در آیین تقدیر از آثار منتخب نخستین «مسابقه نماهای ساختمان در بخش نماهای اجراشده مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی»، که با حضور چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، جمعی از مدیران شهرداری، هیأت داوران و مهندسان شرکت‌کننده در این رویداد، برگزار شد، گفت: اعتقاد من این است که باید بیشتر به سمت معماری و نماهای مذهبی و اسلامی برویم؛ چراکه این نوع معماری آرامش‌بخش است و معرف فرهنگ ماست.
محسن تویسرکانی، افزود: از معاون شهرسازی و معماری شهردار که با تمام توان و دغدغۀ کامل در حوزۀ شهرسازی کار می‌کنند، تشکر می‌کنم و امیدوارم شاهد تحول چشم‌گیری در این حوزه باشیم؛ کمااینکه برگزاری این رویداد نیز متأثر از همین دغدغه‌هاست.
وی تصریح کرد: متأسفانه شهر کرمان عقب‌ماندگی‌های فراوانی دارد؛ برای مثال، درحالی‌که شهرداری یکی ‌از ابتدایی‌ترین وظایف خود را در زمینه آسفالت انجام می‌دهد، بازخوردهای بسیار مثبتی از مردم نجیب کرمان دریافت کردیم که این نشان می‌دهد در حوزه‌های مختلف، کارهای انجام‌نشده فراوان داریم.
شهردار کرمان، بیان کرد: اعتقاد دارم اگر همۀ ما با همدلی و هم‌اندیشی به مسایل وارد شویم، می‌توانیم به یک نقطۀ مطلوب برسیم؛ اما اگر به هر قدمی که برداشته می‌شود، فقط با دید انتقاد نگاه کنیم، به جایی نخواهیم رسید.
تویسرکانی خاطرنشان کرد: باید از همۀ ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ ما به میدان آمده‌ایم، همکاران من در شهرداری و اعضای محترم شورای شهر نیز همراه هستند و می‌خواهیم کاری انجام شود.
وی با اشاره به اینکه میدان «توحید»(ارگ) سال‌ها مورد غفلت بود تا اینکه در دورۀ گذشته یک اقدام نسبی خوبی انجام شد، افزود: ما باید این اقدام را تکمیل کنیم و به همین منظور ورود کردیم و یکی از پروژه‌های پرچالش فعلی شهرداری، پیاده‌راه‌سازی میدان «توحید» (ارگ) است.
شهردار کرمان ادامه داد: من به‌طور مرتب از این پروژه بازدید می‌کنم و خود را موظف می‌دانم پروژه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و خسارت وارده به کسبه را به نحوی جبران کنیم.
تویسرکانی، یادآور شد: اگر همۀ ظرفیت‌ها به‌کار گرفته نشود، جامعۀ نخبگانی ورود نکنند و فرهنگ شهرنشینی اصلاح نشود، نمی‌توانیم تغییر مثبتی در شهر ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر نقش موثر اِعمال مشوق‌هایی برای اصلاح نمای ساختمان‌ها، افزود: باید فرهنگ‌سازی کنیم و از اعضای شورای شهر تقاضا دارم موضوعاتی را که در این زمینه تحول‌ساز هستند، در دستور کار قرار دهند.
شهردار کرمان، بیان کرد: از برگزارکنندگان این رویداد و شرکت‌کنندگان عزیزی که دغدغه‌مندند و همچنین هیأت داوران «مسابقه نماهای ساختمان در بخش نماهای اجراشده مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی»، تشکر می‌کنم و امیدوارم چنین رویدادهایی تداوم داشته باشد تا شاهد تحول خوبی در نمای ساختمان‌های شهر باشیم.
امیدوارم توجه به هنر معماری و معماران استمرار یابد
رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این آیین، بیان کرد: امیدوارم توجه بیشتر به هنر معماری و معماران به شکل جدی‌تر و گسترده‌تری در قالب برگزاری چنین رویدادهایی، استمرار یابد.
محمد امینی‌زاده، خاطرنشان کرد: شاید بهتر باشد برای طراحی فضاهای شهری و کالبدی که می‌خواهیم در شهر اجرا کنیم، فراخوان بدهیم.
وی اظهار داشت: شهر ما در زمینۀ معماری و شهرسازی کمبودهایی دارد که با نگاه علمی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، می‌تواند برطرف شود و این مهم نیازمند کم‌کردن فاصلۀ جامعه علمی در حوزۀ شهرسازی و معماری با مدیریت شهری است.
در کرمان نسبت به سایر کلان‌شهرها به موضوع سیما و منظر شهری کم‌توجهی شده است
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان هم بیان کرد: نمای ساختمان علاوه بر جنبۀ زیبایی‌شناختی، تعیین‌کنندۀ هویت بنا و معرف تفکر، جهان‌بینی و مهارت طراح ساختمان هم هست.
ریحانه‌السادات تهامی، افزود: معتقدیم ساختمان‌های مسکونی علاوه بر فضاهای داخلی که جزو حریم شخصی افراد است، یک جنبۀ اجتماعی هم دارد و آن هم نمای ساختمان است؛ چراکه در مجموعۀ شهری و سیما و منظر شهر، نقش مهم و پررنگی دارد.
وی تصریح کرد: در شهر کرمان نسبت به سایر کلان‌شهرها به موضوع سیما و منظر شهری، کم‌توجهی شده است، اما معماران می‌توانند نماها را هماهنگ با فرهنگ، هویت و زیست‌بوم شهر خودمان طراحی کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، خاطرنشان کرد: برگزاری «مسابقه نماهای ساختمان در بخش نماهای اجراشده مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی»، حداقل کاری بود که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری می‌توانست در این زمینه انجام دهد.
تهامی ادامه داد: مهلت ارسال آثار به مسابقه تا بیست‌ودوم خرداد بود که به‌دلیل حجم بالای تقاضا تا بیست‌وهفتم خردادماه تمدید شد؛ پس از پالایش اولیۀ آثار که توسط دبیرخانۀ مسابقه انجام شد، ۳۴ اثر به مرحلۀ داوری راه پیدا کردند و داوران، با دقت‌نظر بالا آثار را در سه مرحله ارزیابی کردند و معیارهایی ازجمله خلاقیت در طراحی نما، ایده‌پردازی طرح و جذابیت بصری را مدنظر قرار دادند.
وی بیان کرد: لازم می‌دانم از حمایت‌های بی‌دریغ شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، هیأت داوران و همکارانم در معاونت شهرسازی، تشکر کنم؛ برگزاری این رویداد نتیجۀ همدلی شهرداری و شورا با شهروندان فهیم و متخصصان حوزه معماری و شهرسازی بود و امیدواریم این اتفاق موجب افزایش تعاملات در راستای بهبود سیما و منظر شهری باشد.
معماران از شهرداری انتظار تعامل واقعی و دوسویه دارند
رییس هیأت مدیره انجمن صنفی معماران کرمان نیز در این آیین، بیان کرد: کمترین توقع ما از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، برگزاری چنین رویدادهایی است و به‌خاطر توجه به مسایل کیفی معماری، از خانم تهامی تشکر می‌کنم.
نیما جهان‌بین، خاطرنشان کرد: سابقۀ نگاه جذب‌کنندۀ همکاری ازسوی همکاران من با شهرداری زیاد است و در همۀ دوره‌ها وجود داشته، اما ما معماران از شهرداری انتظار تعامل واقعی و دوسویه داریم.
وی تصریح کرد: اگر همین مسایل قانونی ازجمله لزوم دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری و تأییدیه کنترل کیفی نقشه‌ها و نظارت نظام مهندسی، پیش روی مردم نبود، جمعیت زیادی از شهروندان ما به جامعه مهندسی مراجعه نمی‌کردند.
رییس هیأت مدیره انجمن صنفی معماران کرمان، ادامه داد: متأسفانه هنوز در شهرهای ما این ذهنیت هست که مسایل ساختمانی و ساختمان‌سازی، بی‌نیاز از محاسبات علمی و جامعه مهندسی است؛ که البته پیامدهای سنگینی هم مثل بروز بحران در حوادث طبیعی را به‌دنبال دارد.
به گزارش کرنا،جهان‌بین با این توضیح که بخش زیادی از جامعه معماران کرمان، نگران این هستند که شهرداری به‌دنبال ضوابطی باشد که دست معماران را در نوآوری‌ها ببندد، یادآوری کرد: تعیین ضوابط سیما و منظر شهری، بدون اینکه اسناد طراحی جداره‌های شهری را در دستور کار داشته باشیم، می‌تواند چالش‌های ما را زیادتر هم بکند.
لازم به ذکر است؛ در پایان این آیین، بیانیه هیأت داوران، توسط «افسون مهدوی»، از داوران مسابقه، قرائت شد و جوایز برگزیدگان این مسابقه، اهدا شد.






 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11521
اخبار مرتبط
نظرات شما