• سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 07 May 2024

  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 07 May 2024
برای دانستن اقتصاد این کتاب‌ها را مطالعه کنید؛

با کتاب اقتصاددان شوید!

شاید با شنیدن کلمۀ اقتصاد اول از همه یاد پول بیفتید و فکر کنید اقتصاد فقط پول است اما اقتصاد فقط پول نیست...

اقتصاد در واقع مطالعۀ کمبود منابع و چگونگی تأثیر آن بر تولید کالاها و خدمات، رشد تولید و رفاه در طول زمان است که می‌توانند تمام جامعه را تحت تأثیر قرار دهند. واژۀ اقتصاد در اصل از دو کلمۀ یونانی گرفته شده است. ترکیب این دو کلمۀ یونانی در کنار هم به معنای مدیریت خانه است.
تصور اشتباه بسیاری از مردم این است که فکر می‌کنند فقط اقتصاددانان، متخصصان مالی و سیاستمدارها باید در مورد اقتصاد بدانند اما اقتصاد امروزه همۀ دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس از جنگ جهانی اول و دوم، رکود اقتصادی، کاهش تولید و تورم شدید، توجۀ بسیاری از افراد به علم اقتصاد هرچه بیشتر جلب شد و این رشته به عنوان یکی از شاخه‌های مهم علمی رونق بیشتری یافت.
برای دانستن اقتصاد این کتاب‌ها را مطالعه کنید
به عنوان یک شخص و یک فرد در جامعه، اقتصاد نقشی پررنگ در زندگی شخصی و همچنین حرفۀ شما خواهد داشت. نحوۀ برنامه‌ریزی دولت برای سیاست‌ها، وضعیت بازار مسکن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، توانایی اتخاذ تصمیمات مالی عاقلانه، تصمیم در مورد ادامۀ تحصیل، تعیین هزینه و فایدۀ تغییر شغل، توسعۀ ابتکارات و مراقبت‌های بهداشتی، چگونگی پیشگیری از وقوع جرم، راه‌های کاهش نژادپرستی و نابرابری همگی به نوعی به اقتصاد وابسته هستند و هر اتفاقی که در جامعه و جهان بیفتد به شکلی زندگی روزمرۀ شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
دو اصل اساسی در علم اقتصاد عبارتند از ۱. منابع محدودیت دارند و ۲. هدف جامعه باید استفادۀ بهینه از منابع باشد. این موضوع روشن می‌کند که چرا اقتصاد برای هر فرد در جهان مهم است. با این‌حال نیازی نیست حتماً به تحصیل در رشتۀ اقتصاد بپردازید یا کتاب‌های سخت و عجیبی در مورد اقتصاد بخوانید، کافی‌ست کمی اقتصاد و تأثیر آن و مهم بودن آن را درک کنید و بدانید که درک اقتصاد بسیار بر آیندۀ شغلی و زندگی روزمرۀ شما تأثیر خواهد گذاشت.
1.    حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد | نشر بان
یانیس واروفاکیس اقتصاددان و سیاستمدار یونانی است. او از ژانویه تا جولای سال 2015 وزیر دارایی یونان بود و توانست یک کرسی در پارلمان داشته باشد. او مدرک دکترای اقتصاد دارد و در سال 2015 زمانی که وزیر دارایی یونان شد مذاکرات با طلبکاران دولت را در طول بحران اقتصادی برعهده گرفت. یانیس واروفاکیس در برابر سران کشورها، مجامع کارشناسان و دانشجویان بیشماری سخنرانی کرده بود اما در کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد که در سال 2013 منتشر شد با یکی از مهم‌ترین و دشوارترین مخاطبین خود مواجه شد.
واروفاکیس در کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد، سعی می‌کند با استفاده از دانش و تجربیاتش به عنوان یک اقتصاددان مشهور، مبانی اقتصاد، سیاست، تجارت و فساد در اقتصاد جهانی را به زبان ساده به دخترش که در آن زمان نوجوان بود توضیح بدهد. او در این کتاب به دخترش توضیح می‌دهد که اقتصاد چگونه عمل می‌کند، از کجا آمده و چگونه به عده‌ای سود می‌رساند و برخی را فقیر می‌کند.
2.    تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی | نشر نی
کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی از هانس میکائیل تراتوین برای اولین بار در سال 2002 منتشر شد و ویرایش جدید آن با تغییراتی قابل توجه در سال 2009 انتشار یافت. کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی هفت فصل دارد و نویسنده در آن مروری خلاصه بر جامعه و تفکرات اقتصادی دوران مختلف داشته است و جزئیات مهم اندیشه‌های اقتصادی را مطرح کرده است. هانس میکائیل تراتوین ابتدا عقاید اقتصادی قبل از کلاسیک شامل یونان باستان، کتاب انجیل، فلسفۀ مدرسی یا مکتب اصحاب مدرسه، مکتب سوداگری و فیزیوکرات‌ها را به اختصار توضیح داده است.
سپس به عقاید و اندیشه‌های اقتصاد سیاسی کلاسیک مثل آدام اسمیت، ژان باتیست‌سی، جان استوارت میل و کارل مارکس پرداخته است و در فصل‌های بعد به اقتصاد نئوکلاسیک می‌رسد. نویسنده در فصل پایانی برخی رشته‌های کلیدی را گرد هم آورده و در مورد برخی از آثار و کتاب‌های درسی اصلی در تاریخ ایده‌های اقتصادی اظهارنظر می‌کند. کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین آثار حوزۀ اقتصاد به شمار می‌رود و به ویژه مناسب دانشجویان رشتۀ اقتصاد است تا هر چه بهتر با تاریخ اندیشه‌های اقتصادی آشنا شوند.
3.   توسعه یعنی آزادی | نشر نی
ما در جهانی زندگی می‌کنیم که ارتقای کیفیت و رفاه زندگی انسان‌ها و رشد و توسعۀ اقتصادی هدف عمدۀ کشورها است. با این‌که کشورهای جهان سوم سعی کرده‌اند خط مشی ویژه‌ای را پیش بگیرند اما فقط کشورهایی به موفقیت رسیده‌اند که در تدوین راهبردها و تصمیم‌های مهم به ویژه تصمیم‌های اقتصادی به مشارکت مردم تکیه کرده‌اند.
کتاب توسعه یعنی آزادی کتابی مهم در زمینۀ اقتصاد اثر آرماتیا سن، برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال 1988 است. از نظر آرماتیا سن، آزادی هم غایت و کارآمدترین وسیله برای حفظ زندگی اقتصادی و هم کلید تأمین رفاه عمومی کل جمعیت جهان است.
سن در این کتاب توسعه و پیشرفت اقتصادی را نیازمند وجود آزادی‌های سیاسی، اجتماعی و فردی می‌داند. او معتقد است بدون وجود آزادی‌های سیاسی، شفافیت در روابط بین مردم، آزادی در برخورداری از فرصت‌ها، دسترسی به منابع مالی و حفاظت از مردم در برابر فقر و بیکاری، توسعۀ اقتصادی اتفاق نمی‌افتد.
 از نظر آرماتیا سن در اقتصاد جهانی جدید به رغم افزایش بی‌سابقۀ ثروت کلی، آزادی‌های اولیه از تعداد زیادی -شاید حتی اکثریت مردم- سلب شده است. او فقدان حتی یکی از اشکال آزادی را نوعی فقر در نظر می‌گیرد و می‌گوید توسعۀ اقتصادی فقط افزایش ثروت و درآمد نیست.
4.  چرا ملت‌ها شکست می‌خورند | نشر روزنه
چرا برخی ملت‌ها پیشرفت می‌کنند و برخی دیگر مجبورند با فقر و فساد دست و پنجه نرم کنند؟ چرا مصر تا این حد از آمریکا فقیرتر است؟ چه محدودیت‌هایی مانع خوشبختی و رسیدن به موفقیت و ثروت می‌شود؟ آیا واقعاً سرنوشت مردم تغییرناپذیر است یا می‌توان این سرنوشت را تغییر داد؟ چرا ملت‌ها شکست می‌خورند اثر دارون عجم اغلو اقتصاددان آمریکایی ترک‌تبار و جیمز ای رابینسون اقتصاددان و دانشمند سیاسی بریتانیایی است.
این دو اقتصاددان برجسته در کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند از ریشه‌های قدرت، ثروت و فقر صحبت کرده‌اند. این کتاب که برای اولین بار در سال 2012 منتشر شد طیف وسیعی از مطالعات موردی تاریخی، بینش‌های اقتصاد نهادگرایی، اقتصاد توسعه و تاریخ اقتصادی را در برمی‌گیرد و نویسندگان سعی دارند به زبانی ساده و گیرا و به گونه‌ای متفاوت به خوانندگان توضیح دهند که چرا برخی کشورها به توسعه می‌رسند و برخی از آن‌ها در انباشت قدرت و رفاه از برخی دیگر شکست می‌خورند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7442
اخبار مرتبط
نظرات شما