• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
خروج از این وادی امکان‌پذیر است؛

استارتاپ‌ها چگونه از «دره مرگ» عبور می‌کنند؟

دره مرگ» اصطلاحی است که برای بحران مالی استارتاپ‌ها استفاده می‌شود؛ این بحران زمانی رخ می‌دهد که منابع به پایان رسیده و استارتاپ باید خودش را از آن خارج کند. اما راهی برای خروج از این چالش وجود دارد؟..

«دره مرگ» اصطلاحی است که در میان استارتاپ‌ها رواج دارد. یک مرحله ترسناک در چرخه حیات استارتاپ است که معمولاً پس از راه‌اندازی محصولی توسط شرکت اتفاق می‌افتد، اما این درحالیست که استارتاپ هنوز هیچ درآمدی به خود ندیده است.
چالش دره مرگ برای استارتاپ‌ها بسیار مهم است، چراکه 90 درصد از سرمایه‌گذاران که قصد دارند وارد دنیای استارتاپ‌ها شوند، ترجیح می‌دهند که یک مدل کسب‌وکار اثبات‌ شده را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند، نه کسب‌وکارهایی که در حال توسعه و تحقیقات هستند.
منحی «دره مرگ» چیست؟
منحنی دره مرگ استارتاپ در طول مرحله‌ای که شرکت از سرمایه‌گذاری‌های اولیه‌ خود برای ایجاد درآمد استفاده می‌کند تا زنده می‌ماند، می‌تواند دوره‌ای پرخطر باشد. زیرا بعید است که شرکت بتواند بودجه بیشتری در این مرحله به دست آورد، چراکه هنوز پتانسیل خود را ثابت نکرده است.
در بیشتر موارد، استارتاپ در یک دوره سه ساله سقوط می‌کند، که عمدتاً به دلیل استراتژی‌های کسب‌وکار ناقص است. بنابراین، یک شرکت در مرحله ابتدایی همیشه باید بر تدوین استراتژی‌هایی برای بقا تا زمانی که درآمد جریان پیدا می‌کند، تمرکز کند. اجاره دفتر، هزینه کارمند، و غیره، بنیانگذاران به طور کلی پول نقد استارتاپ‌ها تمام می‌شوند.
شکل منحنی دره مرگ استارتاپ ممکن است به عوامل مختلفی مانند نوع صنعت، مدل کسب‌وکار، محصول، میزان سهام تزریق شده توسط بنیان‌گذاران و غیره بستگی داشته باشد. از این رو ممکن است شرکت استارتاپی، برای استقرار در بازار به استراتژی‌ها و مدل‌های کسب‌وکار قوی‌تری نیاز داشته باشد.
با این حال، دره مرگ بخشی از چرخه حیات یک استارتاپ است، زمانی که MVP از قبل راه‌اندازی شده است، اما فروش هزینه‌های عملیاتی را پوشش نمی‌دهد. در عین حال، به دست آوردن سرمایه‌گذاری‌های جدید نیازمند یک مدل کسب‌وکار کارآمد است. ورود نقدینگی کُند یا متوقف می‌شود و سرمایه اولیه از قبل به پایان رسیده است. در نتیجه یک شرکت در آستانه بقا قرار دارد.
MVP: مخفف عبارت Minimum Viable Product و به معنی حداقل محصول قابل ارائه است. mvp به بنیانگذاران ایده‌های مختلف کمک می‌کند با حداقل تلاش و هزینه، یک نمونه قابل قبول از محصول مورد نظر خود را جهت بازخورد گرفتن از مشتریان و سرمایه‌گذاران تهیه کنند.
چگونه استارتاپ‌ها می‌توانند در مرحله منحنی «دره مرگ» زنده بمانند؟
به گزارش تجارت‌نیوز، با این حال، خروج از وادی مرگ کاملاً امکان‌پذیر است. در واقع، یکی از مراحل طبیعی در توسعه یک استارتاپ است که با دریافت سرمایه‌گذاری شروع می‌شود و مدیریت آن از طریق روش‌های متدوال می‌توان از این مرحله عبور کرد.
منبع جایگزین جریان نقدی: بنیانگذاران باید جریان‌های نقدی جایگزین داشته باشند یا مقداری وجوه از سمت خود جمع‌آوری کنند، که می‌تواند در مواقع اضطراری از آنها استفاده زیادی کند.
شغل جایگزین: همچنین، داشتن شغل دیگر تا زمانی که استارتاپ پایدار شود، می‌تواند امتیاز مثبتی برای کارآفرینان باشد. بنیانگذاران باید یک برنامه مالی دقیق را دنبال کنند تا توزیع هزینه‌ها برای پایداری طولانی مدت منظم باشد. بسیاری از وبینارها وجود دارند که می توانند به کارآفرینان در ایجاد برنامه‌های مالی موفق کمک کنند.
استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی: اصلی‌ترین راهی که برای تامین مالی وجود دارد، استفاده از سایت‌های آنلاین، مانند Kickstarter است که استارتاپ‌ها می‌‌توانند درخواست کمک‌های مالی، پیش‌سفارش، دریافت جایزه، یا حتی اعطای سهام را در آن‌ها اعلام کنند. این روش می‌تواند به استارتاپ‌ها در بحران دره مرگ کمک بسزایی کند.
پیوستن به مراکز نوآوری و استارتاپ‌های بزرگ‌تر: در شرایط بحرانی بنیان‌گذاران می‌توانند به یک استارتاپ، دانشگاه یا سازمان دیگری بپیوندد که منابعی را برای سرمایه‌گذاری برای پرورش شرکت‌های جوان فراهم و به آن‌ها کمک می‌کند تا در طول دوره راه‌اندازی که بیشترین آسیب‌پذیری را دارند، بقای خود و رشد کنند. این منابع اغلب شامل سرمایه‌گذاری نقدی و همچنین فضای اداری و مشاوره است.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6172
اخبار مرتبط
نظرات شما