• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
تحرکات وزیر صمت در اصناف؛

خلاف موج قانون

تحرکات وزیر صمت برای انتصابی کردن هیات رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها به شدت مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته است و از نگاه آنها وزیر خلاف قانون حرکت می‌کند...

29 مرداد 1402، ۴۱ نماینده مجلس به عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص  انتصابی کردن هیات رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها که خلاف قانون نظام صنفی است، تذکر دادند.
در ماده 36 قانون آمده است: «ترتیب انتخاب هیأت رئیسه اتاق های اصناف شهرستان، وظایف هیأت رئیسه،‌ طرز تشکیل جلسات و تعداد کمیسیون‌های آن و سایر مقررات مربوط به اداره اتاق‌ها و حق‌ الزحمه خدمات آنها طبق آئین‌‌نامه‌‌ای خواهد بود که توسط دبیرخانه هیأت عالی‌ نظارت با کسب نظر از اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها تهیه و به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهد رسید
حال طبق اعلام اتاق اصناف، وزیر صمت برخلاف قانون به دنبال انتصابی کردن هیات رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و به تبع آن اتاق اصناف کشور است.
بر همین اساس نیز  نمایندگان مجلس در اعتراض روز گذشته خود اعلام کردند: عدم رعایت ضوابط قانونی ، به ویژه احکام قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، در تدوین آیین نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون نظام صنفی و انتصابی کردن هیات رئیسه اتاق های اصناف شهرستان‌ها خلاف قانون نظام صنفی و سیاست‌های کلان نظام است. آیین نامه ابلاغی اخیر، بدون ارسال پیش‌نویس و رعایت قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بوده و با توجه به این که تلاش دارد تا فرایند انتخابات را خلاف قانون، تبدیل به انتصاب کند، با قانون تعارض آشکار دارد.
در ادامه نمایندگان تاکید کردند: با توجه به اینکه موضوع، موجب تغییر جدی ترکیب اتاق اصناف ایران به عنون پارلمان بخش خصوصی می شود، عدم رعایت قانون، موجب تضییع حقوق اشخاص می شود و برای نظام و دولت هزینه خواهد داشت. مورد انتظار است موضوع تا رسیدگی کامل، موقوف الاجرا اعلام شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8413
اخبار مرتبط
نظرات شما