گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از انحراف منابع بخش مسکن؛
منبع تولید مسکن بیخدمات
نتایج یک بررسی نشان میدهد «نفع مالی شرکتهای دولتی در تخصیص اعتبار برای آمادهسازی زمین ۹۹ساله بهمنظور ساخت مسکن به اصطلاح ارزان» بهعنوان آفت دوم باعث شده شهرهایجدید اطراف کلانشهرها به کانون خانههای فاقد خدمات و امکانات مطلوب شهری تبدیل شوند...
آفت دوم مسکنسازی دولتی براساس یک آسیبشناسی رسمی مشخص شد. مداخله دولت در «ساخت مسکن» به جای سیاستگذاری برای «تامین مسکن» از سال ۸۶شروع شد و از آن زمان، دخالت در سازوکار بازار به شکل «قیمت دستوری ساخت مسکن و واگذاری کار به پیمانکاران کمتجربه» باعث شد هزینه صاحبخانه شدن در طرحهای دولتی تا چندبرابر وعده اولیه دولتها، افزایش یابد. اکنون نتایج یک بررسی نشان میدهد «نفع مالی شرکتهای دولتی در تخصیص اعتبار برای آمادهسازی زمین ۹۹ساله بهمنظور ساخت مسکن به اصطلاح ارزان» بهعنوان آفت دوم باعث شده شهرهایجدید اطراف کلانشهرها به کانون خانههای فاقد خدمات و امکانات مطلوب شهری تبدیل شوند. در این بررسی، پرند، پردیس، اندیشه و... «حومههای پژمرده» معرفی شدهاند؛ بهطوریکه ساکنان این مناطق سالها از «ضروریترین نیاز سکونتی» یعنی مترو محروم بودهاند. درآمد متولیان این شهرها به بودجههای آمادهسازی زمین وابسته است و این رابطه مالی دارای تعارض منافع، مانع تامین اعتبار برای مترو و سایر خدمات شهری شده است. بودجه۱۴۰۳زمینهای ۹۹ساله برای پردیس و هشتگرد ۳۰۰۰میلیارد تومان تعیین شده، درحالیکه بودجه ساخت مترو برای این دو، ۹۷میلیارد تومان است. شهرهای جدید یا همان «حومههای تهران و ۶کلانشهر دیگر کشور» از ابتدای دهه ۹۰به پیست اصلی «ماشین مسکنسازی دولت» بدل شد و رانندههای پیست تا امروز بدون آنکه «ماشین تامین امکانات و خدمات متعارف و مطلوب سکونتی» را همزمان و همسرعت فعال کنند، بیتوجه به «هشدارهای متعدد کارشناسان درباره تبعات غفلت از ماشین دوم»، با «اختصاص زمین ۹۹ساله» برای شارژ ماشین اول، صرفا «زمینگشایی» کردند. امروز محتوای یک «آسیبشناسی رسمی از انحراف منابع بخش مسکن در بودجههای سالانه دولت»، علت «نشنیدن آن هشدارهای چندساله» را مشخص کرد؛ تعارض منافع دستگاههای دولتی روی زمینهای دولتی حومههای شهری. مگااعتبار «آمادهسازی زمین۹۹ساله» گزارش مرکز پژوهشهای مجلس درباره اشکالات بودجه ۱۴۰۳در بخش مسکن نشان میدهد، دستگاههای دولتی مستقر در ۴شهر جدید اطراف تهران، ۶هزار میلیارد تومان برای «آمادهسازی زمین ۹۹ساله برای ساخت مسکن دولتی»، از بودجه کشور سهم دارند که برای درک بزرگی این مگااعتبار ۶همتی کافی است با کل بودجه وزارت راه و شهرسازی مقایسه شود. بررسیها در این باره نشان میدهد، ۶همت اعتبار برای دستگاههای دولتی مسوول پرند، پردیس، هشتگرد و اندیشه برای «آمادهسازی زمین ۹۹ساله»، معادل یکپنجم بودجه ۲۹همتی «بزرگترین وزارتخانه کشور به لحاظ اعتبار بودجهای» است. مرکز پژوهشهای مجلس «وابستگی درآمدی شرکتهای دولتی در شهرهای جدید به منابع دولتی تخصیصیافته برای آمادهسازی زمین» را ریشه «عدمتعادل شدید بین سطح خدمات سکونتی و خانههای ساختهشده و جمعیت مستقر» معرفی کرده است بهطوری که، منافع مالی اعتباراتی که دستگاهها برای «آمادهسازی زمین ۹۹ساله» دریافت میکنند مانع از آن میشود که به فکر «منابع لازم برای توسعه امکانات اصلی و بدیهی شهرهای جدید برای جذب پایدار جمعیت و خانوار» باشند. مصداق این «تعارض منافع» دستگاههای دولتی در شهرهای جدید –تعارض منافع از این بابت که شرکتهای دولتی مسوول ساخت و توسعه شهرهای جدید از یکسو باید به فکر خدمات شهری و امکانات موردنیاز شهروندان باشند اما از سوی دیگر منافع مالی آنها در مسیری است (زمینهای ۹۹ساله) که مانع از پرداختن به این خدمات میشود، مقایسه بودجهای است که برای «ساخت مترو» اختصاص مییابد و بودجهای که برای «زمین ۹۹ساله».